Boekrecensie: E. L. James – Grey

‘Christian Grey lijkt een man van totale controle; zijn wereld is duidelijk, gedisciplineerd en volstrekt leeg tot de dag dat de jonge literatuurstudente Anastasia Steele zijn kantoor binnen valt. Hij probeert haar uit zijn hoofd te zetten, maar raakt meer en meer bevangen door gevoelens waar hij maar geen vat op krijgt. In tegenstelling tot andere vrouwen lijkt Ana dwars door zijn afstandelijke houding heen te kunnen kijken, voorbij zijn zakelijke successen en luxe levensstijl, recht in zijn gehavende ziel.’ (www.bol.com)

Ik zal als eerste zeggen dat ik geen grote fan was van de boekenserie Vijftig tinten grijs. Ik heb de eerste drie boeken wel gelezen. De boeken zijn vermakelijk, begrijp me niet verkeerd, maar naar mijn mening zijn de boeken alleen zo populair geworden door het taboe dat doorbroken wordt. De boeken lezen makkelijk weg, maar ik vind dat er te veel herhaalde seksscènes in zitten en te weinig verhaal. Dat gezegd te hebben, was ik toch wel benieuwd naar het boek Grey. Het boek Vijftig tinten grijs wordt verteld vanuit het oogpunt van Anastasia, nu lees je het verhaal vanuit Christian Grey. Ik was benieuwd of dit boek dan ook echt iets toe zou voegen aan de serie, aangezien je het verhaal al kent.

Nu ik het boek gelezen heb, durf ik te zeggen dat het boek niets toevoegt aan de serie. Ja, het boek leest weer lekker weg en het is ergens wel interessant om te weten hoe Grey alles beleeft. Gelukkig lees je af en toe ook passages over Christian wanneer hij niet bij Ana is. Zo kom je meer over hem te weten. Toch heeft E.L. James me niet kunnen verrassen met Christian Grey als personage. Ik had gehoopt dat er meer in hem zat dan alleen maar seksistische gedachten en duistere fantasieën, maar niets blijkt minder waar. Je kijkt alleen af en toe mee in zijn dromen en nachtmerries, bijvoorbeeld over zijn nare jeugd. Dit komt echter niet binnen.

Als je de  boekenserie Vijftig tinten grijs leuk vond om te lezen, ga je dit boek ook leuk vinden. Vond je het, net als ik, niet zo geweldig, dan zou ik Grey links laten liggen. Het verhaal is precies hetzelfde als het eerste boek in de reeks, maar vanuit een ander oogpunt en met meer duistere verlangens. Het boek leest lekker weg, maar mist een goed verhaal. De personages hadden wat dieper uitgewerkt mogen worden van mij, zoals Elliot en Mrs. Robinson en de jeugd van Christian. E.L. James heeft het complete eerste boek herschreven, maar wat mij betreft had ze wat verder de diepte in mogen gaan met het uitwerken van de personages en hun achtergrond.

Wat mij betreft wordt de hype uitgemolken en ik hoop dan ook dat E.L. James het hierbij laat en deel twee en drie niet ook door de ogen van Grey gaat schrijven, al zullen daar vast veel lezers wél blij mee zijn.

Boekrecensie: E. L. James - Grey