Mijn reis door China

reading traveller blog reizen boeken lezen

Het leuke aan toerisme studeren is dat je ieder jaar op schoolreisje mag. Tijdens mijn eerste studiejaar gingen we naar Sevilla en Granada, het tweede jaar naar Porto en Lissabon en in het derde jaar naar… China! De studiereis zou een week duren, met de mogelijkheid om met één of drie weken te verlengen. De keuze was snel gemaakt: ik zou een maand door China gaan reizen!

Beijing
Onze klas werd in groepjes gedeeld en we moesten een persreis organiseren. Eenmaal in Beijing vond de persreis plaats en moesten we allemaal een tour geven door verschillende delen van de stad. Met deze tours bezochten we onder andere de Verboden Stad, het plein van de Hemelse Vrede, het Zomerpaleis en de Tempel van de Hemel. Op de laatste dag van de studiereis gingen we naar de Chinese Muur. Super indrukwekkend!

mijn reis door china beijing backpacken

Xi’an
Toen was het tijd om zelf verder het land in te trekken. Ik zou sowieso samen met mijn klasgenootje Lisa reizen, en samen met nog drie andere klasgenoten namen we de nachttrein naar Xi’an. Ik had van tevoren heel positieve maar ook heel negatieve verhalen gehoord, maar uiteindelijk vond ik de nachttrein reuze meevallen. De bedden zijn redelijk klein en niet heel zacht, maar ze waren schoon en het was best een beleving. In Xi’an bezochten we het Terracottaleger en fietsten we met tandems over de stadsmuur.

mijn reis door china backpacken xi'an terracottaleger terracotta

Chengdu
Panda’s! Chengdu is natuurlijk meer dan alleen panda’s, maar dat is wel het eerste waar ik aan terugdenk. Die beesten zagen er zo schattig uit! Verder hebben we hier het People’s Park bezocht wat erg leuk was, en we zijn een dag naar Leshan geweest om de grote boeddha van 71 meter te bezichtigen.

mijn reis door china chengdu leshan

Yichang
Yichang was meer een tussenstop, omdat het lastig was om in een keer van Chengdu naar Zhangjiajie te gaan. We verbleven hier twee nachten en hadden maar een volle dag om wat te ondernemen. We bezochten een mooi natuurpark bij de Yangtze rivier dat gelukkig helemaal niet toeristisch was, waar mijn reisgenootje besloot te bungeejumpen! Volgens mij was ik nog zenuwachtiger dan zij, haha. Ik had zelf al een keer gebungeejumpt en wilde wat geld besparen, dus ik sloeg zelf over. We lunchten hier trouwens in een restaurantje dat aan een klif hangt, heel bijzonder!

2015-07-04

Zhangjiajie
Dit was voor mij het hoogtepunt van de reis, letterlijk en figuurlijk! De bergen van Zhangjiajie worden ook wel de ‘Avatar mountains’ genoemd: je ziet op de foto’s wel waarom. De eerste dag maakten we een klim van zo’n vier/vijf uur naar boven, dat was redelijk zwaar omdat we te maken hadden met tropische temperaturen en heel veel trappen! We zijn in totaal drie dagen in het park geweest. De bergen waren zo adembenemend!

2015-07-08

Hangzhou
Twee dagen Hangzhou voordat we Shanghai gingen bezoeken. De eerste dag huurden we fietsen en maakten we een tocht door de stad, waar we onder andere de Leifeng Pagode bezochten. Helaas was er een tyfoon in Hangzhou toen wij er zaten. Gelukkig hadden de mensen in ons hostel een dumpling party georganiseerd vanwege het slechte weer, dus we hebben zelf dumplings gemaakt!

2015-07-10

Shanghai
Wauw, wat een stad! Achteraf vind ik het jammer dat we hier niet wat langer zijn geweest, want er zijn veel plekken in deze stad die ik nog had willen zien! Het leuke aan Shanghai was dat ik hier familie heb wonen, en dat mijn neef me kennis heeft laten maken met onder andere het bruisende nachtleven van Shanghai.

Nu ik alles heb kunnen laten bezinken, kan ik China alleen maar aanraden. Het is echt een andere wereld, maar dat is nou juist zo bijzonder. De bevolking heeft zulke andere normen en waarden dan wij gewend zijn. Ouders laten hun kinderen hun behoefte doen op straat, de wc’s hebben soms geen deur en heel veel Chinezen kunnen geen Engels. Daar komt nog bij dat je soms wordt aangestaard en behandeld als een celebrity. Toch zijn de Chinezen over het algemeen heel erg behulpzaam en vriendelijk. Ik heb heel goede herinneringen aan de Chinese bevolking.

Zou ik nog een keer terug willen? Zeker weten. Hong kong en Guilin staan namelijk ook nog op mijn verlanglijstje. China is zo groot en de afstanden zijn lang, waardoor we niet alles in vier weken hebben kunnen doen. Toch zou ik liever eerst andere landen bezoeken waar ik nog niet ben geweest.

Ben jij weleens in China geweest en wat vond je ervan?