Boekrecensie: Girl Online

IMG_20150922_145157‘Penny heeft een geheim: onder de alias Girl Online blogt ze over schooldrama’s, jongens, haar rare, chaotische familie en de paniekaanvallen die ze sinds kort heeft. Wanneer alles alleen maar slechter lijkt te gaan, stuurt haar familie haar naar New York. Daar ontmoet ze de knappe en gitaar tokkelende Noah. Penny wordt verliefd en natuurlijk houdt ze elke ontwikkeling bij op haar blog. Maar Noah heeft ook een geheim, een geheim dat Penny’s dekmantel in gevaar brengt. En erger nog: ook haar belangrijkste vriendschap komt hierdoor op het spel te staan.’ (www.bol.com)

Ik lees veel boekenblogs en ik zag Girl Online vaak voorbij komen. Ik werd dan ook erg benieuwd nadat ik veel enthousiaste recensies had gelezen. Ik ging het boek waarschijnlijk in met te hoge verwachtingen, want ik vind het boek achteraf helemaal niet zo bijzonder. Zoella Sugg heeft een fijne schrijfstijl die makkelijk weg leest, maar het verhaal is cliché en je vermoedt al snel wat er met Noah aan de hand is, terwijl het hoofdpersonage hier langer over doet. Het is wel leuk dat bloggen een grote rol speelt in dit boek en wat voor effect dit kan hebben op je dagelijks leven. Toch had ik liever wat meer diepgang gezien in dit boek. Het verhaal is me dan ook helemaal niet bijgebleven…

Iemand die beroemd is en al een hele groep fans achter zich heeft geschaard, lijkt al sneller een boek uit te mogen geven. Ik vermoed dat dit ook zo is bij Zoella Sugg, die bekend is geworden via YouTube. Het verhaal opzich is helemaal niet zo bijzonder, maar vanwege de persoon die het geschreven heeft werd het boek populair. Het is een leuk en luchtig liefdesverhaal, maar geschikt voor een jongere doelgroep.  In november dit jaar verschijnt haar tweede boek: Girl Online On Tour. Het is een vervolg op het eerste deel. Waarschijnlijk ga ik het wel lezen uit nieuwsgierigheid, maar hij staat niet bovenaan mijn lijstje.