Boekrecensie: Laura Maaskant – Leef!

‘In Leef! vertelt Laura Maaskant hoe haar leven is veranderd na de diagnose kanker. Laura Maaskant is vijftien jaar als ze hoort dat ze een kwaadaardige vorm van kanker heeft. Na een intensief behandeltraject lijkt ze genezen, en pakt ze haar leven weer op. Ze maakt haar vwo af en gaat studeren in Amsterdam. Maar dan keert de kanker terug. De prognose is onzeker, haar levensverwachting beperkt. Nogmaals loodzware behandelingen ondergaan wijst Laura af. Ze gaat voor kwaliteit van leven; niet met een bucket list, maar met haar vrienden en haar familie, en in haar werk.’ (www.uitgeverijtenhave.nl)

Tijdens een aflevering van RTL Late Night hoorde ik voor het eerst over Laura Maaskant. Ik vond het erg moedig van haar dat zij haar behandelingen had stopgezet om volledig van het leven te kunnen genieten en wilde dan ook graag haar boek lezen. In dit boek vertelt Laura vanaf het moment dat ze met kanker te maken krijgt. Het is mooi om te lezen dat Laura zich niet laat leiden door ideeën van de maatschappij, maar kiest voor wat haar gelukkig maakt. Ze kiest voor haar eigen geluk en kiest ervoor om te Leven. Haar positiviteit werkt aanstekelijk. Laura opent je ogen en leert je een aantal belangrijke levenslessen.

Uiteindelijk is het boek niet helemaal wat ik ervan verwachtte. Het boek heeft me zeker geïnspireerd en een dosis positiviteit meegegeven, maar op een gegeven moment val je in herhaling en vaagheden. Sommige levenslessen worden een aantal keer herhaald en er worden geen concrete voorbeelden gegeven, waardoor het een beetje ‘zweverig’ wordt.

Ik heb respect voor Laura en haar manier van Leven. Ze is een sterke, jonge vrouw die haar gedachten feilloos weet te verwoorden. Ze heeft een mooi boek geschreven waar veel mensen kunnen leren over hoe zij in het leven staat. Het is een erg bijzonder boek, dat verrassend optimistisch is. Het is mooi dat ze laat zien hoe je groots kunt Leven door juist van de kleine dingen in het leven te genieten: ‘Vier de kleine dingen, want in de kleine dingen liggen de grootste wonderen verborgen.’

Mooie quotes:

‘Hoezo kan iemand vechten voor zijn genezing? En wat is vechten eigenlijk? Is dat sterk zijn, of juist zwak, is dat beter willen worden, of je juist overgeven aan het moment? En hoezo zou ik kunnen vechten voor mezelf, als het enige wat ik kan doen is me over te geven aan alles?’

‘De kunst is te leven in het nu. Niemand weet wat er morgen komt. Je hoeft niet te zoeken naar de essentie van het leven nu, want dan loop je het voorbij.’

IMG_20151112_120958