Boekrecensie: Chinouk Thijssen – Blindelings

Samenvatting Chinouk Thijssen – Blindelings
‘Ivy Maron is bijna achttien en zit op de modevakschool. Vanaf het moment dat ze de mysterieuze Sander ontmoet, ontstaat er langzaamaan een afstand tussen Ivy en haar beste vriendinnen. Ze lijkt wel een dubbelleven te leiden en volgens haar omgeving heeft Sander haar compleet in zijn macht. Als ook Ivy’s veilige thuissituatie voor altijd dreigt te veranderen en ze het idee heeft dat ze bij niemand meer terechtkan, maakt ze gevaarlijke keuzes. Kan iemand Ivy nog redden of is het al te laat?’ (www.sceltapublishing.com)

Mijn recensie over Chinouk Thijssen – Blindelings
Blindelings stond al op mijn to-be-read lijstje voordat het boek uit kwam, en na het lezen van Hij is van mij heb ik laatst Blindelings aangeschaft. Met Hij is van mij liet Chinouk Thijssen al zien dat ze een spannende young-adult thriller kan schrijven en dat heeft ze met Blindelings weer bewezen.

Oei oei, Ivy toch… Ivy wordt langzaam geïsoleerd van haar omgeving door haar vriendje Sander. Ze is ontzettend naïef, maar niet op een manier dat je je eraan gaat ergeren. Je leeft juist ontzettend met haar mee en je kan je goed in haar verplaatsen, wat te maken heeft met de realistische schrijfwijze van Chinouk Thijssen. Je weet vanaf het begin al dat Sander niet deugt, maar toch is het bijzonder om te zien hoe hij Ivy op slinkse wijze bespeelt. Ik vind dat Chinouk dit echt bijzonder goed beschreven heeft. Ik werd soms ook een beetje zenuwachtig van alles wat er gebeurde en daardoor móést ik het boek overal mee naartoe nemen en las ik een hoofdstuk wanneer ik tijd had. Ik kon me alleen niet voorstellen waarom Ivy nou zo verliefd was op Sander, dus ik had liever gezien dat de lezer ook kon begrijpen waarom Ivy nou alles op zou geven voor hem. Verder vond ik dat je aan de leeftijden en het gedrag van de personages goed kon merken dat dit boek een young-adult is. De ouders van Ivy liggen bijvoorbeeld in een scheiding en in plaats van haar moeder te troosten, ergert Ivy zich aan haar moeder en doet ze juist alles om haar te ontwijken.

Blindelings is een bloedstollende young-adult thriller die je in zijn greep houdt, waardoor je van jezelf wel door moet lezen. Het verhaal is enigszins voorspelbaar maar Chinouk Thijssen weet het verhaal zo te vertellen dat je geboeid blijft.

IMG_20160120_115622