Boekrecensie: Marina Gessner – De afstand tussen jou en mij

McKenna gaat samen met haar beste vriendin de Appalachian Trail lopen. In ieder geval, dat was het plan, totdat haar vriendin weer teruggaat naar haar ex en liever voor een leven met hem kiest. McKenna wil hoe dan ook de Appalachian Trail lopen, ze heeft hier al zo lang voor getraind. Daarom besluit ze om in haar eentje op pad te gaan. Ze zal maandenlang alleen met haar backpacken door de wildernis lopen. Tijdens haar wandeltocht komt ze de mysterieuze Sam tegen, die zijn eigen redenen heeft om de Appalachian Trail te lopen. Ze besluiten om een stukje samen te lopen, totdat Sam van het pad wil afwijken. Op dat moment moet McKenna de keuze maken of ze met hem mee wil gaan of dat ze de gevaren van het verlaten pad aan wil gaan.

De afstand tussen jou en mij ziet er echt prachtig uit. De voorkant heeft vier tekentjes: bergen, bomen, een tent en een hartje. Dit komt terug in ieder hoofdstuk en ook de rug van het boek is heel mooi vormgegeven. Naast dat het boek er zo mooi uit ziet, wist ik al meteen dat dit een boek voor mij zou zijn. Mijn grootste passies zijn lezen, schrijven en reizen, en aangezien dit een young adult boek is over reizen, móést ik het wel lezen.

De schrijfstijl van Marina Gessner zorgt ervoor dat je het verhaal heel intens beleeft. Het boek is zo beeldend geschreven dat het net lijkt alsof je blaren hebt van het lopen en iedere nacht zelf in een tentje slaapt. Ik vind dat echt heel knap gedaan, je ziet de Appalachian Trail voor je en wandelt in gedachten dus 3500 kilometer mee.

Ik ben zelf gek op reizen en ik vind backpacken heel tof, maar in mijn eentje zo’n lange tocht afleggen zou ik waarschijnlijk niet durven. McKenna daarentegen doet het gewoon en dat vind ik heel leuk. Ze is een sterk personage, al zijn we geen beste vriendinnen geworden. Op een gegeven moment gebeurt er iets in het boek en ik vind het jammer dat ze dan niet voor zichzelf kiest, maar dat ze iets doet voor een jongen. Ik had het juist leuk gevonden als ze zelf een keuze had gemaakt en daardoor zich heel erg had ontwikkeld als persoon. Daarnaast werd ik ook niet echt warm van Sam.

Ik heb een beetje gejuicht bij het einde, maar daar kan ik niet te veel over verklappen. Ik was in ieder geval heel tevreden met de keuze die McKenna maakte, al was het verhaal toen wel redelijk abrupt afgelopen. De afstand tussen jou en mij is echt een tof boek als je van reizen houdt. Ik kreeg zelf echt zin om mijn backpack weer in te pakken. En ook al wil je zelf niet met een backpack en vieze kleding op pad, dit boek is ook heerlijk om te lezen tijdens je strandvakantie!

Oh ja, kijk ook nog even naar deze mooie quote aan het begin van het boek: ‘Mogen je paden kronkelig, gevaarlijk en eenzaam zijn, en naar het prachtigste uitzicht leiden. Mogen je bergen tot ver boven de wolken reiken.’ – Edward Abbey

Boekrecensie: Marina Gessner - De afstand tussen jou en mij