Boekrecensie: Julie Buxbaum – Vertel me drie dingen

Jessie is nieuw op school. Ze heeft het de laatste tijd niet makkelijk gehad, want haar moeder is overleden en haar vader heeft een nieuwe vriendin waarbij ze in gaan trekken. Daarvoor moeten ze verhuizen, helemaal naar Californië. Jessie heeft het niet makkelijk: ze mist haar moeder maar ook haar vrienden thuis die ze achter moet laten. Haar eerste week op school gaat ook niet helemaal vlekkeloos. Ze ontvangt een mailtje van Iemand Niemand, een anoniem persoon die haar mailt en aanbiedt om haar virtuele gids te zijn. Jessie is niet meteen enthousiast: wat als iemand een gemene grap met haar uithaalt? Ze besluit hem toch in vertrouwen te nemen, het is namelijk wel fijn om met iemand te praten. Ze begint verliefd op hem te worden, maar wie is in hemelsnaam Iemand Niemand?

Wat ben ik blij dat ik Vertel me drie dingen heb mogen lezen! Ik ben echt enthousiast over dit boek. Jullie konden eerder al op mijn blog drie redenen lezen over waarom je dit boek moet lezen en in dat artikel vertelde ik ook wat ik van het boek verwachtte. Mijn eerste verwachting van het boek kwam uit: dat Jessie en Iemand Niemand steeds drie dingen over zichzelf vertellen aan elkaar en uiteindelijk verliefd worden. Jessie heeft zich echt in mijn hart genesteld, wat een fijn en sterk personage is zij. Het boek leest ontzettend fijn. Julie Buxbaum schrijft met mooie zinnen die vloeiend in elkaar overlopen, waardoor je soms niet doorhebt hoe mooi ze eigenlijk zijn. Een voorbeeld: ‘Niets,’ zegt ze, maar het is het soort niets dat iets betekent.’ Of: ‘Zelfs mijn stem glimlacht.’

Ik zal eerlijk zeggen dat het niet heel spannend is om erachter te komen wie Iemand Niemand is. Er worden een aantal hints gegeven waardoor je het wel kan raden. Maar toch, je weet natuurlijk nooit of de schrijfster voor een andere wending kiest. Ik was blij met de uitkomst van wie de anonieme mailer is. Naast dat het een boek over liefde is, komt ook het onderwerp rouw veel aan bod. Ontzettend mooi hoe Julie Buxbaum dit in het verhaal heeft verwerkt. Je ziet hoe Jessie worstelt met het overlijden van haar moeder en hoe ze probeert haar plek te vinden in de wereld en uit te zoeken wie ze zelf precies is. Jessie en Iemand Niemand hebben beide iemand verloren en deze overeenkomst zorgt ervoor dat zij elkaar goed begrijpen. Heel mooi om te lezen hoe zo’n situatie kan uitgroeien tussen een vriendschap of liefde tussen twee personen.

Het boek is enigszins voorspelbaar maar dat maakt het echt niet minder leuk. Het is een boek dat perfect is om te lezen als je echt wil ontspannen, bijvoorbeeld tijdens je vakantie. Het is een lief verhaal met tussen de regels door een achterliggende boodschap over liefde, familie en rouwverwerking.

Boekrecensie: Julie Buxbaum - Vertel me drie dingen