Boekrecensie: Liza Sips – Soapsop

Pippa is een doodnormaal meisje dat in haar examenjaar zit en veel plezier heeft met haar vrienden en vriendinnen. Op school heeft ze echter een regeling waardoor ze vrij krijgt voor audities. Pippa’s droom is namelijk om ooit door te breken als actrice. Ze kan het bijna niet geloven als ze wordt uitgenodigd om auditie te doen voor de populaire soapserie Liefde en Verraad. Tijdens haar auditie moet ze tegen Mees spelen, de hunk van de serie. De vonk slaat gelijk over. Hier steekt Blaire een stokje voor, de ‘vriendin’ van Mees en de dochter van de zenderbaas. Pippa komt erachter hoe het leven in de spotlights er echt uit ziet. Is het allemaal echt zo leuk als het lijkt?

Normaal gesproken ben ik niet zo’n fan van mensen die al bekend zijn en dan een boek uitgeven, terwijl het verhaal misschien niet zou worden uitgegeven als een onbekend persoon het had geschreven. Toch wilde ik wel een kansje wagen nadat ik op de boekpresentatie van Expeditie Verraad was. Dat boek sprak me heel erg aan en ook al kan je de boeken los van elkaar lezen, ik wilde eerst het eerste deel Soapsop lezen.

Ik vond het boek Soapsop verrassend leuk. Ik val niet binnen de doelgroep, maar voor een leeftijd tussen de 13 en 15 jaar is dit boek echt ideaal. Op die leeftijd had ik dit boek waarschijnlijk echt geweldig gevonden! Het pubergehalte is wel vrij hoog, dus bereid je voor op tienerdrama en onbenullige ruzies. Aan de andere kant is dat ook wel weer smullen. In het boek volg je dus Pippa die voor haar eindexamens moet leren en tussendoor fulltime in een soapserie speelt. Je leest het boek in één ruk uit door de vlotte schrijfstijl van Liza Sips. Het personage Pippa is niet erg sympathiek, ze is erg vol van zichzelf en haar prioriteiten lijken niet helemaal goed verdeeld. Maar ze is natuurlijk een puber en later in het boek merk je ook dat haar personage zich heeft ontwikkeld.

Toegegeven: het verhaal is een beetje oppervlakkig. Daar had ik me op ingesteld, je weet van tevoren dat het een jeugdroman is en je moet er dan ook niet te veel van verwachten. Ik vind het wel weer heel mooi hoe Liza Sips beschrijft hoe het kan zijn in de showbizz wereld, ze beschrijft zowel de positieve als de negatieve kanten. Liza Sips heeft zelf in Goede Tijden, Slechte Tijden gespeeld en zo voelt het alsof je een kijkje achter de schermen krijgt bij de succesvolste soap van Nederland.

Soapsop is de ultieme jeugdroman. Hij leest lekker vlot weg en het voelt alsof je een exclusief kijkje achter de schermen krijgt bij een Nederlandse soap. Verwacht geen diepgaand verhaal met een achterliggende boodschap, maar een vermakelijk en leuk boek voor even tussendoor. Ik ga in ieder geval zeker Expeditie Verraad lezen!

Boekrecensie: Liza Sips - Soapsop