Boekrecensie: Kiera Cass – Siren

Kahlen is een sirene, dat betekent dat ze de Oceaan dient. Ze is jaren geleden gered door de Oceaan toen ze bijna verdronk en in ruil daarvoor moet ze honderd jaar lang haar stem gebruiken om vreemdelingen de diepte in te lokken. Dit doet ze samen met haar zusters, de andere sirenes. De sirenes mogen hun stem niet gebruiken, omdat ze daarmee mensen kunnen doden. Toch vinden de sirenes het heerlijk om onder de mensen te zijn. Ook Kahlen verlangt naar de dag waarop ze weer zal mogen praten. Op een dag ontmoet ze in een bieb de charmante Akinli. Ondanks dat ze niet met elkaar kunnen praten, merkt Kahlen dat hij haar écht ziet en dat ze samen wel een manier vinden om te communiceren. Ondanks dat de sirenes niet verliefd mogen worden van de Oceaan, is Kahlen vastbesloten om haar hart te volgen.

We kennen Kiera Cass allemaal van de serie De Selectie, een heerlijke trilogie waarin je America volgt die met andere dames moet strijden om het hart van prins Maxon. Siren is het eerste boek dat Kiera Cass schreef. Dit boek kwam in eerste instantie niet door het uitgeefproces heen, maar heeft voornamelijk door de fans van Kiera Cass een tweede kans gekregen. Dat Kiera Cass goed kan schrijven, weten we ondertussen allemaal. Toch vond ik persoonlijk dat je wel kon merken dat Kiera Cass dit verhaal eerder heeft geschreven dan De Selectie.

De cover van Siren is natuurlijk weer prachtig, alleen daarom al zou ik het boek oppakken en gaan lezen. Het verhaal zelf is origineel, een soort moderne variant van De kleine zeemeermin. Sommige stukken in het verhaal waren een beetje langdradig. Ik had het gevoel dat Kiera Cass er redelijk lang over deed om Kahlen en Akinli te introduceren en het einde ging in vergelijking redelijk snel. Kiera Cass is er wel heel goed in om een bepaalde setting te creëren, haar beeldende schrijfstijl zorgt ervoor dat je het niet raar vindt om te lezen over sirenes die met de Oceaan praten en een soort zeemeermin zijn. Ik vond het ook tof om te lezen hoe de sirenes moesten zingen en zo vreemdelingen lieten verdrinken. Het personage van Kahlen vond ik goed uitgewerkt en ik leefde echt met haar mee, maar de andere personages leefden niet zo bij mij. De chemie tussen Kahlen en Akinli vond ik wel weer heel vertederend, al vond ik het ietwat ongeloofwaardig dat ze gelijk hartstochtelijk verliefd waren.

Siren is een mooi en bijzonder boek om te lezen, maar dat komt vooral door de setting en de originele insteek en niet zozeer door een verrassend plot. Kiera Cass heeft een mysterieuze en bijna realistische wereld geschept met een mooie boodschap over liefde, familie en loslaten.

Boekrecensie: Kiera Cass - Siren