Boekrecensie: Marissa Meyer – Harteloos

Het heeft even geduurd voordat ik Harteloos op durfde te pakken: het boek is zo dik! Dat vind ik altijd nogal intimiderend, want wat nou als ik het boek niet leuk vind? Dan moet ik mezelf dus nog wel door het hele boek heen worstelen. Toen ik er klaar voor was ben ik in het boek begonnen en ik las hem binnen een week uit. Ik kan je alvast verklappen: ik heb echt genoten van Harteloos! Oh ja, en heel veel liefde voor de cover! Hij is echt prachtig.

De grootste droom van Lady Catherine Pinkerton is het openen van een banketbakkerij. Ze is namelijk de beste banketbakker van het land en samen met haar dienstmeisje maakt ze een plan om deze droom werkelijkheid te maken. Haar ouders hebben echter een ander idee voor haar toekomst: trouwen met de Hartenkoning. Tijdens het koninklijk bal laat Catherine haar oog vallen op de grappige en mysterieuze hofnar. Hij neemt haar mee naar nachtelijke theepartijtjes en Catherine ervaart voor het eerst hoe het is om verliefd te zijn. Cath is vastbesloten om voor haar eigen toekomst te kiezen, maar zij is niet de enige die beslist over haar lot.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog een leek was op het gebied van Alice in Wonderland. Ik had de films nog nooit gezien en ook de boeken nog nooit gelezen. Als voorbereiding op dit boek heb ik de film gekeken en ik ben blij dat ik dat gedaan heb, want er zitten wel veel verwijzingen naar Wonderland in. Ik vind het echt heel knap hoe Marissa Meyer deze wereld heeft beschreven en dicht bij de personages is gebleven, maar er toch haar eigen verhaal van heeft weten te maken.

In het begin moest ik even in het verhaal komen. Het boek zorgde er niet voor dat ik het boek elk vrij moment oppakte, maar als ik eenmaal aan het lezen was, vond ik het moeilijk om te stoppen en zat ik er weer helemaal in. Toch zaten er voor mijn gevoel wel wat stukken in die langdradig waren en voor mijn gevoel niet zoveel bijdroegen aan de verhaallijn.

Je weet vanaf het begin al hoe het boek gaat eindigen: we weten immers allemaal hoe de Hartenkoningin zich gedraagt in Alice in Wonderland. Desondanks blijf je het hele boek hopen op een gelukkig einde: Catherine is namelijk een personage dat je echt in je hart sluit. Ook de andere personages waren goed uitgewerkt en vooral mijn favorieten Cheshire, Mad Hatter en Jest vond ik geweldig om over te lezen.

Het einde van het boek zorgt voor een scheurtje in je hart. Ik was namelijk echt van Cath gaan houden en ik heb ook echt met haar te doen: ik had haar echt een ander einde gegund. Harteloos is een aanrader als je houdt van een sprookjesachtig verhaal met bijzondere personages, een goede dosis humor, een vleugje mysterie en onvoorwaardelijke liefde.

Boekrecensie: Marissa Meyer - Harteloos