Boekrecensie: Liane Moriarty – Het geheim van mijn man

Cecilia Fitzpatrick heeft het allemaal voor elkaar: ze racet van de school van haar dochters naar Tupperware-feestjes en haar hele leven is zorgvuldig gesorteerd en gepland. Als ze een brief van haar man vindt die was bedoeld om te lezen na zijn dood, staat haar leven op zijn kop. Ze is vastberaden om de brief niet te openen, maar de nieuwsgierigheid wint het toch. Hoe moet ze verder met haar leven nu ze het alles veranderende geheim van haar man weet?

Ik lees de laatste tijd niet vaak romans, dus ik moest wennen aan het tempo. In het begin zit er weinig vaart in het verhaal en Liane Moriarty neemt de tijd om de verschillende perspectieven uit te werken. Sowieso kwamen het tweede en derde hoofdstuk voor mij echt uit de lucht vallen, maar langzaamaan raken de perspectieven met elkaar verweven.

Het geheim van mijn man zorgt ervoor dat je razend benieuwd wordt naar het geheim. In het eerste hoofdstuk wordt je al geconfronteerd met de mysterieuze brief, maar je moet nog meer dan honderdvijftig pagina’s wachten totdat je daadwerkelijk weet wat er in deze brief staat. Ik vond het jammer dat het zo lang duurde, maar na het lezen van de brief was het juist fijn dat de verschillende perspectieven al voor een stuk waren uitgewerkt. Ik was heel benieuwd hoe het verhaal zich zou vorderen na de onthulling van het geheim en ik vind dat Liane Moriarty een sterk einde heeft neergezet. De onderliggende boodschap van het boek vind ik sterk en ik werd gegrepen door de epiloog. Het geheim van mijn man geeft absoluut stof tot nadenken.

Uiteindelijk heeft Het geheim van mijn man me positief verrast. Hoewel het verhaal langzaam op gang kwam, heb ik de laatste hoofdstukken van het boek verslonden. Ik was in het begin geen voorstander van de verschillende perspectieven, maar Moriarty heeft de verhaallijnen heel mooi met elkaar verweven. Het geheim van mijn man is een bijzonder boek en ik wil zeker meer lezen van deze schrijfster.

Boekrecensie: Liane Moriarty - Het geheim van mijn man