Boekrecensie: Anouk Kemper, Suzette Hermsen & Lianne Marije Sanders – Zeik niet zo

Er wordt gezegd dat millennials zich aanstellen, niks kunnen hebben en dat ze bij het minste of geringste al last hebben van een burn-out. Zeik niet zo bespreekt dagelijkse perikelen uit het leven van de millennial door schrijfsters Anouk Kemper, Suzette Hermsen en Lianne Marije Sanders. Zij wisselen elkaar af met korte columns over een bepaald onderwerp en laten hun meningen daarop los. Sommige onderwerpen zijn serieus en gaan bijvoorbeeld over rouw of ziekte, maar de meeste onderwerpen zijn lekker luchtig en vooral grappig.

Zeik niet zo schetst herkenbare situaties die voor iedere millennial wel te herkennen zijn. Ik had verwacht dat ik dit boek hilarisch zou vinden en dat ik bij iedere pagina instemmend zou zitten knikken, maar dat viel tegen. Er zitten zeker wel grappige stukjes in, maar ik vond dat je goed kon merken dat de schrijfsters zichzelf nogal tof vinden. Die populaire schrijfstijl vind ik nooit zo fijn lezen. Daarentegen zijn de schrijfsters wel eerlijk en maken ze het leven niet mooier dan het is. Het is daarom wel verhelderend om dit boek te lezen. Ik denk dat er voor iedere millennial ergens in het boek wel een herkenbaar stuk zit. Het meest herkenbare stuk voor mij was dat je vroeger dacht het rond deze leeftijd allemaal voor elkaar te hebben. Ik denk dat ik verwacht had dat ik op mijn 24e een heel ander leven had en dat is ook zo, maar ik ben wel supertrots op wat ik tot nu toe bereikt heb.

Het boek leest lekker weg en door de korte hoofdstukken ben je er zo doorheen. Ondanks de serieuze onderwerpen wordt het boek niet zwaar. Het is gewoon een vermakelijk boekje over de millennial dat leuk is om te lezen als je zelf ook een millennial bent, maar wat mij betreft geen must read.

Beoordeling: ★★☆☆☆