Boekrecensie: Femke Kamps – Fuck the quarterlife crisis

Je hoort het de laatste tijd ontzettend veel: mensen die niet weten wat ze met hun carrière willen of zelfs overspannen raken of last hebben van een burn-out. Ik heb hier zelf gelukkig geen last van, ook niet van ”the quarterlife crisis”, ik denk zelfs dat ik nog nooit zo tevreden ben geweest. De laatste tijd heb ik meer interesse in non-fictie boeken over productiviteit, geluk, ondernemerschap en het (werk)leven. Ik was dan ook erg benieuwd naar het boek van Femke! Daarnaast vind ik haar ook een leuke blogger, dus ik besloot het boek aan te schaffen.

Volgens Femke Kamps is Fuck the quarterlife crisis dé life guide voor twintigers. In vier thema’s (social media, succes, relaties en geluk) zoekt ze naar antwoorden op moeilijke vragen en uitdagingen waar twintigers mee te maken hebben. Bijvoorbeeld: Waarom is ‘druk zijn’ een synoniem voor ‘succesvol zijn’? Waarom kampen steeds meer twintigers met een burn-out? Hoe weet je of je op schema loopt? Maar ook: waarom is het zo verdomde moeilijk om als twintiger gelukkig te zijn? Of om tevreden te zijn? En… Waarom stel je deze vragen überhaupt aan jezelf?

Ik heb dezelfde opleiding gevolgd als Femke Kamps (Communicatie- en Informatiewetenschappen aan de Universiteit van Tilburg), dus veel theoretische modellen en begrippen kwamen me bekend voor. Dat was wel leuk om weer te lezen, maar voor mij niet echt vernieuwend. Zo komt bijvoorbeeld dr. Marjolijn Antheunis aan het woord, waar ik een jaar geleden nog colleges van heb gevolgd. Ik vind het sterk dat Femke haar verhaal onderbouwt met wetenschappelijk onderzoek. De thema’s die aan bod komen zijn helemaal van deze tijd en daardoor relevant voor veel twintigers. Ik kan me dan ook voorstellen dat Femke anderen inspireert en misschien zelfs helpt als ze het allemaal even niet meer op een rijtje hebben.

Het boek beschrijft een serieus onderwerp, maar Femke strooit af en toe met grapjes en ook haar jeugdige schrijfstijl valt op. Dat is op zich niet erg, op sommige momenten is het verfrissend, maar het was soms iets te veel van het goede. Verder biedt het boek inspirerende inzichten en zet het aan tot nadenken, maar het is niet zo dat ik specifiek waardevolle lessen heb geleerd. Mocht je zelf last hebben van ”the quarterlife crisis”, dan kan het boek van Femke voor jou misschien wel heel herkenbaar en hulpvol zijn!

★★★☆☆