Boekrecensie: Randi Zuckerberg – Pick Three

Familie. Werk. Vrienden. Gezondheid. Slaap. Waar halen we de tijd vandaan om overal voldoende aandacht aan te besteden? In Pick Three legt Randi Zuckerberg uit hoe je dit allemaal kunt doen. Ze laat zien dat je veel gelukkiger en succesvoller bent als je niet de onmogelijke balans nastreeft, maar je elke dag focust op drie zaken die voor jou belangrijk zijn.

Tijdens een item van RTL Boulevard hoorde ik voor het eerst over Pick Three. Ik was wel benieuwd, maar ik was ook een beetje sceptisch. Het idee achter ”Pick Three” was me duidelijk, dus wat stond er dan nog in die 300 bladzijdes? Toen ik het persbericht in mijn inbox kreeg was ik toch wel heel nieuwsgierig en ik nam het boek mee naar Kenia.

Pick Three is geschreven door Randi Zuckerberg (de zus van, maar ze heeft liever niet dat je haar zo noemt. Ze heeft zelf namelijk ook een heleboel bereikt!). Randi raadt aan om per dag drie categorieën te kiezen uit Familie, Werk, Vrienden, Gezondheid en Slaap. Het boek start met een intro en daarna gaat ze dieper in op iedere categorie. Bij de categorie ”werk” haalt ze bijvoorbeeld een heleboel theorieën aan over werken en productiviteit, verhalen over haar eigen werkverleden en verhalen van mensen die een bepaalde keuze hebben genomen in hun werkleven. Zo gaat het bij iedere categorie: ze vertelt over haar eigen visie en verleden en ze laat ook een heleboel mensen aan het woord die iets te zeggen hadden over een bepaalde categorie.

Het moraal van het verhaal is dat je alles kunt, alleen niet tegelijkertijd. Het idee is me duidelijk en ik was ook best enthousiast om Pick Three toe te passen. Ik probeerde het een week lang, maar ik merkte dat dit nog best wel lastig was. Ik had in het boek graag meer gelezen over hoe je je nou echt focust op de drie aspecten die je kiest. Als ik bijvoorbeeld een doordeweekse werkdag kies en daarna een avondje op de bank lig en televisie kijk, welke drie aspecten kies ik dan? Sowieso werk, en ik zorg ervoor dat ik doordeweeks op tijd in bed lig, dus ook slaap. Maar waar moet ik chillen op de bank of bloggen dan onder categoriseren? Ik merkte dat alles gewoon z’n gangetje ging en dat ik niet echt bezig was met het focussen op drie specifieke categorieën. Daar had ik dus wel meer tips over willen lezen!

Ik vond het interessant om te lezen over het idee achter Pick Three en er zitten zeker handige stukken en theorieën in. Het boek had een stuk korter gekund zonder alle interviews die niet altijd iets toevoegen. Daarnaast heeft Randi het ook wel vaak over zichzelf. Dat vond ik niet zo erg, best leuk om te lezen, maar verder niet essentieel voor het verhaal. Pick Three blijkt in de praktijk nog niet zo makkelijk, maar het is zeker een interessant boek!

★★★☆☆