Boekrecensie: Megan Jayne Crabbe – Body Positive Power

”Je leven is al begonnen en daar heb je geen strakke buikspieren voor nodig.” Met deze quote op de voorkant had het boek Body Positive Power meteen al mijn aandacht getrokken. Het slaat de spijker meteen op zijn kop. Hoevaak heb ik wel gedacht: ”even een paar kilo afvallen en dan zal ik veel gelukkiger/succesvoller/blijer zijn en dan kan ik écht mijn dromen waar gaan maken”. Op verschillende boekenblogs en social media kanalen had ik het boek al voorbij zien komen en ik had nog niet zo door wat de body positivity community precies inhield, maar ik wist wel dat ik het boek heel graag wilde lezen.

Body Positive Power is een boek waarin je veel leert over onze huidige maatschappij, over hoe we denken dat ons lichaam eruit hoort te zien en hoe de dieet- en schoonheidsindustrie hier een ontzettend grote rol in spelen. Ik vond het verhelderend en confronterend om me hier in te verdiepen. Onze maatschappij verwacht nog steeds dat we er op een bepaalde manier uit zien en daardoor gaan we massaal diëten. Diëten werken echter niet, ze zijn alleen maar bedoeld om geld op te leveren. Wij worden onzeker omdat we niet voldoen aan het ideaalbeeld, zodat we gaan diëten, en als het diëten niet lukt geven we onszelf de schuld. Zo blijven we maar in een vicieuze cirkel zitten. Ook vond ik het heftig om te lezen over eetstoornissen en over het feit dat een heleboel kinderen al op jonge leeftijd beginnen met lijnen. Ik heb ook een heleboel dingen geleerd, ik wist bijvoorbeeld niet dat er laxeermiddel in afslankthee zit, ik heb er zelfs nog over getwijfeld om het zelf te kopen. Daarnaast is er niet altijd een verband tussen gezondheid en gewicht: je kunt ook dik en gezond zijn of dun en ongezond, terwijl er altijd gedacht wordt dat je alleen gezond bent als je dun bent.

Hoewel ik honderd procent achter de body positivity community sta, had ik soms wel moeite om door het verhaal heen te komen. Sommige stukken zijn langdradig en hadden ook korter of leuker verteld kunnen worden. Daarnaast ligt de focus af en toe meer op het accepteren van een zwaarder lichaam dan op de doelgroep slankere personen met een vertekend lichaamsbeeld. Daardoor zal het boek niet voor iedereen de hele tijd herkenbaar zijn, maar dat heeft ook iets moois: Body Positive Power is juist voor iedereen geschreven.

Megan Jayne Crabbe heeft met Body Positive Power veel mensen kennis laten maken met de body positivity community. Het is een belangrijk boek dat echt mijn ogen heeft geopend. We zien ons lichaam als een probleem, maar het probleem is de manier waarop we geleerd hebben naar onszelf te kijken. Het is zo zonde dat we onszelf allemaal willen veranderen, terwijl we juist allemaal mooi zijn zoals we zijn. Alle lichamen mogen er zijn en gevierd worden, van dun tot dik, jong of oud, gehandicapt, mannelijk, vrouwelijk of iets daar tussenin.

★★★☆☆