Boekrecensie: Joany de Vries – Verschijning

Jeanne Weeber is de dochter van de populairste ghosthunter op YouTube. Als hun team een opdracht aangeboden krijgt vanuit Nederland, neemt Jeanne de opdracht stiekem aan. Ze hoopt in Nederland meer te weten te komen over haar moeder die ze nooit heeft gekend. Samen met haar gastheer Wietse gaat ze op zoek naar meer informatie over haar moeder. Het wordt een bijzondere zoektocht vol met ouija-borden, op hol geslagen wisenten en bijzondere huisdieren.

Verschijning begon voor mij veelbelovend. Het onderwerp van dit boek vind ik origineel, extra leuk dat hoofdpersonage Jeanne zelf ook niet in geesten en spoken gelooft. Ik vond haar een grappig, sarcastisch en realistisch personage. Je merkt aan alles dat schrijfster Joany geen standaard verhaal wilde schrijven. Dat merk je aan de karakters van de personages, aan de verhaallijnen waarvan je denkt te weten hoe ze gaan lopen én het verrassende einde. Ook merk je dat de focus meer op vriendschap ligt dan op liefde. Ik vind het tof dat Joany geen standaard boek heeft geschreven, maar ons heeft verrast met dit grappige boek dat zich ook nog eens afspeelt in het mooie Brabant. Extra bijzonder dat Joany plaatselijke legendes en plekken uit de geschiedenis heeft gebruikt. Hierdoor merk je dat ze goed heeft nagedacht over het verhaal. De nerdy referenties maken de schrijfstijl helemaal af, heerlijk!

Het bovennatuurlijke element vond ik leuk bedacht, maar de uitwerking vond ik minder. Sommige stukken waren vaag en voelden voor mij niet helemaal af. Hierbij is het waarschijnlijk de bedoeling om mysterieus te blijven, maar uiteindelijk kun je niet alle puzzelstukjes op hun plek leggen en blijf je achter met vragen. Dit zorgde er voor dat ik de eerste helft van het boek met heel veel plezier heb gelezen, maar daarna kreeg ik steeds minder zin om het boek op te pakken. Jammer, want ik was eigenlijk heel enthousiast!

Verschijning is een aanrader als je van verhalen met een bovennatuurlijk tintje houdt, inclusief de nodige humor, romantiek en vriendschap. Veel leesplezier!

★★★☆☆