Boekrecensie: Jennifer L. Armentrout – Het probleem met voor altijd

Mallory is opgegroeid in een pleeggezin en ze heeft daar geen makkelijke jeugd gehad. Samen met Rider weet ze hier te overleven, maar wel met de nodige littekens. Mallory heeft zichzelf aangeleerd om niet te veel lawaai te maken en daardoor praat ze bijna niet. Het is mooi om te zien dat Mallory het doodeng vindt om te praten, al helemaal voor publiek, maar dat ze toch deze stap durft te zetten. Van thuisonderwijs gaat ze naar een middelbare school en je voelt meteen mee met de angsten en onzekerheden van Mallory. Op deze middelbare school loopt ze Rider weer tegen het lijf, de jongen die haar vroeger altijd beschermd heeft. Rider is een mooi personage met een groot verantwoordelijkheidsgevoel, wat ook gelijk zijn valkuil is. Je komt steeds meer te weten over het verleden van Mallory en Rider en hun relatie ontwikkelt zich steeds verder.

Het probleem met voor altijd heeft even nodig om indruk op je te maken. Er gebeurt nog niet zo veel in het begin waardoor het boek langdradig dreigt te worden. Langzaamaan merk je dat deze opbouw juist nodig is om je te hechten aan de personages en om indruk te maken. Gaandeweg krijg je steeds meer informatie over vroeger. De band tussen Mallory en Rider wordt steeds hechter en ze maken beide een flinke ontwikkeling door. Het is mooi om te zien dat twee mensen met hetzelfde verleden nu met heel andere worstelingen leven. Mallory leert haar stem terug te vinden en Rider leert hoe het is om een stem te hebben. Het contrast tussen deze twee personages vond ik sterk uitgewerkt. Ook de bijpersonages hadden een belangrijke rol en voegden iets toe aan het verhaal en de ontwikkeling van de hoofdpersonen. Toch moest ik af en toe moeite doen om het boek erbij te pakken. Sommige hoofdstukken en scenes leken te veel op elkaar of er gebeurde weinig, wat zorgde voor minder vaart in het verhaal.

Jennifer L. Armentrout (die ik zelfs een keer mocht interviewen!) schrijft belangrijke boeken met een krachtige boodschap. Ze snijdt onderwerpen aan die helaas nog steeds actueel zijn, zoals kindermisbruik en -verwaarlozing. Het probleem met voor altijd is een sterk verhaal over twee personen die kracht bij elkaar vinden, dankzij en ondanks het verleden. Een belangrijk boek dat gelezen moet worden!

★★★☆☆