Boekrecensie: Justin A. Reynolds – Het omgekeerde van altijd

Het omgekeerde van altijd draait om Jack King. Bij Jack King lukt alles altijd bíjna. Bijna vroeg hij dat leuke meisje mee uit (maar zijn beste vriend was hem voor), bijna was hij de beste van de klas, bijna kwam hij in het footballteam… Als hij op een feestje de mooie, grappige Kate ontmoet, denkt hij dat de vloek van ‘bijna’ eindelijk is verbroken. Maar helaas, Kate gaat dood aan een ernstige ziekte. Dit zou het einde moeten zijn van hun verhaal, maar op het moment van Kates overlijden krijgt Jack een tweede kans. Zijn leven wordt gereset, en het volgende moment is hij zes maanden terug in de tijd. Is hij gek aan het worden of is hij echt aan het reizen door de tijd? Jack is bereid overal in te geloven als hij Kate maar kan redden. Al snel zal blijkt dat zijn keuzes niet zonder gevolgen zijn.

Het omgekeerde van altijd begon veelbelovend met een vlotte schrijfstijl en een fijn personage. Jack King gaat meerdere keren terug in de tijd en daarbij gaat hij op zoek naar het juiste scenario. Iedere keer maakt hij nieuwe keuzes waardoor het verhaal anders loopt. Het feit dat kleine beslissingen een grote impact kunnen hebben vind ik sterk, maar ik vind zelf dat er meer diepgang in het boek en de betreffende boodschap had mogen zitten. Het is wel mooi om te zien dat Jack King iedereen tevreden wil houden, wat in de praktijk nog aardig lastig blijkt.

Jack King is een personage waar bijna iedereen zich wel mee kan identificeren. Zijn leven is niet perfect en hij heeft zijn onzekerheden maar hij blijft altijd vrolijk. Zijn vrienden Jillian en Franny spelen ook een grote rol in het verhaal. Als lezer leef je mee met Jack en de keuzes die hij moet maken. Je snapt waarom hij bepaalde mensen verwaarloost en andere mensen meer aandacht geeft. Justin A. Reynolds laat hiermee goed zien dat iedere keuze invloed kan hebben op anderen, ook als je dat zelf niet doorhebt.

Tweede kansen, keuzes maken, liefde en vriendschap zijn de onderwerpen die de boventoon voeren. Waarschijnlijk had ik te hoge verwachtingen, maar Het omgekeerde van altijd is wat mij betreft geen boek dat je gelezen moet hebben. Het is een prima boek en leuk voor tussendoor, maar ik had er zelf meer van verwacht.

★★★☆☆