Boekrecensie: Jennifer L. Armentrout – Als morgen niet bestaat

Uitgeverij Zomer & Keuning heeft onlangs weer een nieuwe roman van Jennifer L. Armentrout uitgegeven: Als morgen niet bestaat. Het verhaal gaat over Lena die betrokken raakt bij een auto-ongeluk. Ze is de enige overlevende, vier van haar vrienden halen het niet. Lena wordt overvallen door schuldgevoel: had ze het ongeluk kunnen voorkomen?

Wanneer je de achterkant van het boek leest, lees je meteen dat het over een dodelijk ongeluk gaat. Dat is aan de ene kant jammer, want het eerste deel van het verhaal gaat over Lena en haar vriendengroep. Een groep tieners met dromen, angsten en doelen. Je leert alle personages kennen, maar in je achterhoofd weet je dus wat er gaat gebeuren. Daardoor komt de klap minder hard aan. Het boek is verdeeld in ‘gisteren’, ‘vandaag’ en ‘morgen’. Als het ongeluk plaats heeft gevonden heeft het verhaal een heel andere toon. Lena worstelt met schuldgevoel, angst en verdriet. Ik vind het knap hoe Jennifer L. Armentrout deze emoties op papier heeft weten te zetten. Het is geen makkelijk onderwerp en je leeft echt met haar mee. De personages met bijbehorende emoties zijn levensecht en door de fijne schrijfstijl ben je zo door het boek heen. Ook zie je wat rijden onder invloed voor impact kan hebben op één enkel personage, maar ook op de bijpersonages en de media.

Ik had verwacht dat het boek me zou verscheuren en dat ik zou moeten huilen, maar dat is niet gebeurd. Misschien had ik te hoge verwachtingen, maar het kan ook komen doordat je van tevoren al weet wat er gaat gebeuren. Afgezien daarvan is Als morgen niet bestaat een bijzonder boek met een mooie boodschap. Het boek is extra indrukwekkend omdat het verhaal in het begin over een gewone vriendengroep gaat, waardoor je je afvraagt hoe hun levens eruit zouden hebben gezien als ze nog hadden geleefd. Het verhaal krijgt hierdoor een diepere laag en gaat in op rouw, schuldgevoel en leven. Knap gedaan van Jennifer L. Armentrout!

★★★☆☆