Onze meest vervelende momenten op wereldreis

Is reizen altijd alleen maar leuk? Vooral als je een lange reis maakt zijn er soms ook vervelende momenten. Tijdens onze wereldreis waren deze momenten er ook. Ik besloot ze voor jullie op een rijtje te zetten. Dit is niet bedoeld om te klagen, maar vooral om te laten zien dat lang reizen niet altijd zo rooskleurig is als het klinkt. Lees je mee?

1. Mijn rugzak in een taxi laten liggen. Oei, dit was niet zo slim! Op onze laatste dag in Cuba reisden we eerst met de bus van Santa Clara naar Havana. In Havana pakten we een taxi naar een casa particular. Mijn rugzak en backpack lagen allebei in de kofferbak. Onze chauffeur droeg de backpacks naar binnen en wij liepen achter hem aan. Een uur later kon ik ineens nergens mijn rugzak vinden. Shit, die lag dus nog in de kofferbak! Je kunt je vast voorstellen dat dit een nogal stressvolle situatie was. In Cuba heb je geen internet wat het dagelijkse leven een stuk moeilijker maakt. Daarnaast hadden we gewoon een random taxi gepakt vanaf het busstation. In mijn rugzak zaten onder andere mijn camera, laptop, e-reader, portemonnee en paspoort. De meest waardevolle spullen dus. En we zouden de volgende dag naar Nicaragua vliegen, dus ik had mijn paspoort wel echt nodig. We besloten dat Richard terug zou gaan naar het busstation om de taxichauffeur te zoeken en ik zou bij de casa wachten voor het geval de taxichauffeur mijn rugzak terug zou komen brengen. Na een uur wachten in spanning kwam Richard dan eindelijk terug met mijn rugzak! Sindsdien leg ik mijn rugzak nooit meer in een kofferbak, ik houd hem veilig bij me 😉

2. Pech met de camper in Amerika. Wat een avontuur, met een camper door Amerika reizen! Dit was niet zomaar een roadtrip, we reisden namelijk van San Francisco aan de westkust via de route 66 naar Miami aan de oostkust. We leefden 64 dagen lang in onze camper en dit was een geweldige ervaring. Helaas hebben we wel wat pech gehad met onze camper. Ten eerste waren we zelf te laat met het boeken van een camper, waardoor de kosten hoger uitvielen dan de bedoeling was. Daarnaast is de one-way fee ook ontzettend prijzig (ophalen in San Francisco en inleveren in Miami). Daar bovenop zat er een barst in onze ruit waar we zelf de kosten voor hebben moeten betalen omdat het niet in onze verzekering zat. En daar kwam ook nog eens bovenop dat er van tevoren tegen ons werd gezegd dat we onderweg nog meer kilometers bij konden boeken, maar bij het inleveren was dit ineens niet het geval en kregen we wéér extra kosten. Ontzettend balen dus allemaal, maar niks meer aan te doen. We hebben in ieder geval goed genoten!

3. Een overboekte vlucht. Vanuit Cuba reisden we verder naar Nicaragua (gelukkig had ik mijn paspoort dus weer) met een tussenstop in Panama. Op het vliegveld in Panama zagen we het vliegtuig zonder ons vertrekken. De vlucht bleek overboekt te zijn. Op dat moment hadden we wel even stress, maar achteraf viel het allemaal mee. We moesten twee uur extra wachten en we kregen vouchers die we bij die maatschappij konden inleveren. De vouchers hebben we uiteindelijk niet kunnen gebruiken maar twee uur extra wachten was niet echt een ramp.

4. Ziek zijn. Ik heb het geluk dat ik eigenlijk niet snel ziek word. Tijdens onze wereldreis heb ik wel twee keer over moeten geven. Eén keer toen ik me de hele dag al niet zo lekker voelde, en toen we ’s avonds IHOP liepen en ik alle geuren rook, moest ik een sprintje trekken naar de toiletten. De andere keer was toen ik na een iets te gezellig nieuwjaarsfeestje met gratis alcohol last had van een kater. Verder ben ik niet ziek geweest, behalve soms misselijk, verkouden of hoofdpijn. Richard is wel een paar keer wat zieker geweest en die heeft het dan gelijk flink te pakken. Ook heeft Richard veel last gehad van hoogteziekte, ook niet fijn op reis!

5. Smerige hostels. Het plan was om een jaar te reizen, dus we moesten een beetje op het budget letten. Daarom kozen we vaak de goedkoopste hostels waarbij we ook regelmatig op gedeelde slaapzalen lagen. Die keer dat Richard boven in het stapelbed lag en hij het bed op en neer voelde gaan omdat ze onder hem gezellig bezig waren, was wel het toppunt. Sommige kamers waren ook gewoon ontzettend vies, klein of rommelig. Oh ja, en op zulke kamers hadden we ook vaak koude douches. Maar goed, dat wisten we van tevoren!

6. Reismoe zijn. Als je weleens een langere reis hebt gemaakt, herken je dit misschien wel. Na ongeveer zes maanden merkte ik echt dat ik reismoe was. We hadden zoveel moois gezien en gedaan de afgelopen maanden, maar ik gaf mezelf niet de tijd om alles te verwerken. Ergens twee nachten blijven en weer verder met een lange busrit, de volgende dag gelijk weer vroeg uit bed om te hiken. Iedere dag weer nieuwe indrukken en nieuwe prikkels. Af en toe een chilldag maar niet langer dan één dag. En als we dan een chilldag hadden wilde ik vaak nog wel iets ondernemen. Voor mij een goede reminder om het af en toe wat rustiger aan te doen!

7. Pech hebben met dieren spotten. Over het algemeen hebben wij niet zo heel veel geluk met het spotten van bijzondere dieren. In Kenia zagen we bijvoorbeeld wel een leeuw, maar die was te ver weg om hem echt goed te kunnen zien. En zo waren we tijdens de wereldreis in Costa Rica zonder een toucan gespot te hebben. Wél zagen we op reis walvissen, luiaards, herten en condors.

8. Belazerd worden door de bevolking. Het gebeurt heel vaak, soms heb je het ook helemaal niet door. De prijzen stijgen enorm voor buitenlandse toeristen als je bijvoorbeeld een taxi neemt, een product koopt of ergens gaat eten. Er valt natuurlijk goed te verdienen aan toeristen. In Cuba hebben wij echter twee minder leuke ervaringen gehad waarbij ze ons op wilden lichten. Dit waren geen fijne ervaring en heeft helaas ook wel gezorgd voor een iets minder positief beeld van Cuba.

9. Het coronavirus. Last but not least… de uitbraak van het coronavirus. Toen we in augustus 2019 naar Canada vertrokken, konden we nooit voorspellen dat de wereld maanden later in zo’n bizarre situatie terecht zou komen. Wat ontzettend balen was dit. Een jaar reizen werd een prachtige reis van zeven maanden. Eigenlijk 6,5 maand, want de laatste twee weken zaten we in Peru in een volledige lockdown. Het is zo ontzettend balen dat je alles hebt opgegeven om een jaar te reizen en dat je dan maar net over de helft komt. Maar gelukkig zijn we gezond en is het in Nederland allemaal beter geregeld. Toch was dit voor mij wel het meest vervelende moment van de wereldreis.

Wat voor vervelende momenten heb jij weleens meegemaakt tijdens een (lange) reis?

Liefs, Anouk

P.S. De foto bij dit artikel werd gemaakt in Amerika. We werden aangehouden omdat we iets te hard reden. Gelukkig kwamen we weg met een waarschuwing en we mochten nog even op de foto met de politie-auto, haha!

Onze meest vervelende momenten op wereldreis

Volg je mij al op Bloglovin’ en Instagram?

2 Reacties

1. 8 mei 2020 / 12:07

Oef, dat zijn toch wel een aantal vervelende dingen! Als vrouwelijke soloreiziger merk ik dat nog voorzichtiger ben dan de gemiddelde reiziger. Ik zou daarom ook minder snel naar landen zoals Cuba gaan.

Minder leuke dingen die ik heb meegemaakt was in Engeland toen mijn kamer dubbel geboekt was. Het was al laat in de avond, super donker en ze hadden mijn geld al. (Niet te vergeten dit was mijn eerste soloreis en ik was nog maar 19) Maar ze kwamen maar niet met een oplossing. Ik ben toen flink kwaad geworden en na een uur wachten had ik eindelijk een kamer. Gelukkig kreeg ik een upgrade in dit hostel. Ik kreeg een kamer geheel voor mezelf met eigen badkamer. Dat was wel fijn.
    In Ierland ben ik ooit lastiggevallen door een groep dronken jongens en in Parijs had iemand bijna mijn camera gestolen. Terwijl die camera om mijn nek hing.
    Oh, en ik ben er ooit pas in het vliegtuig achter gekomen dat ik een oorontsteking had. Officieel mag je dan helemaal niet vliegen. Maar ik had echt geen idee, ik heb het zo vaak als kind gehad dat ik gewend ben aan de pijn. Die pijn voelde ik dus wel toen het vliegtuig opsteeg.

Volgens mij waren dat mijn minst leuke ervaringen. Hopelijk blijft het daarbij. 😉