Boekrecensie: Piper Kerman – Oranje is het nieuwe zwart

Samenvatting Oranje is het nieuwe zwart van Piper Kerman
‘Oranje is het nieuwe zwart van Piper Kerman is het waargebeurde verhaal achter de succesvolle Netflix-serie Orange is the New Black. Wanneer Piper Kerman, een jonge vrouw die haar leven goed op orde lijkt te hebben, veroordeeld wordt tot vijftien maanden cel vanwege een misstap van tien jaar eerder, belandt ze in een vrouwengevangenis. Oranje is het nieuwe zwart is haar hartverscheurende, hilarische en nietsverhullende memoir dat een unieke inkijk geeft in het leven van vrouwen binnen de Amerikaanse gevangenismuren.’ (www.amboanthos.nl)

Mijn recensie over Oranje is het nieuwe zwart van Piper Kerman
Ik ben een groot fan van de televisieserie Orange is the new black en ik was dan ook erg benieuwd naar het boek dat de aanleiding was voor deze serie. De televisieserie is eerlijk en humoristisch, met levensechte personages.

Het boek Oranje is het nieuwe zwart is eerlijk gezegd een beetje saai. Piper Kerman vertelt over haar losbandige jeugd waarin ze drugs smokkelde en hoe ze daarna veroordeeld wordt tot een gevangenisstraf. Piper Kerman is niet het type dat normaal gesproken in de gevangenis belandt en dit benadrukt ze dan ook meerdere keren. Er zit niet echt een verhaallijn in dit boek, Piper vertelt over de gebeurtenissen die ze heeft meegemaakt en de mensen die ze hier heeft leren kennen. Er komen een heleboel andere gedetineerden aan bod, maar met geen van hen bouw je een band op.

Wat wel weer fijn is aan dit boek is dat je een eerlijke kijk achter de (verschillende) gevangenismuren krijgt. Toch blijft het een ietwat droge opsomming van werkzaamheden als elektricien, hardloopsessies, yoga-oefeningen en nieuwe gedetineerden. Het had wat mij betreft wel wat dieper mogen gaan. Piper vertelt wel dat ze echt spijt heeft gekregen van haar daden, omdat ze in de gevangenis met eigen ogen heeft kunnen zien wat drugs met iemand doet. Maar dit wordt enkel benoemd, er komen geen diepe gevoelens of gedachtes aan bod.

Piper beschrijft het leven in de gevangenis niet eens zo negatief. Bij haar aankomst krijgt ze een warm welkom van de andere gevangenen. Ze ontvangt veel steun van haar familie en vrienden die regelmatig langskomen, maar ook in de vorm van brieven en boeken die in stapels binnen komen. Ik vind het wel goed dat ze beschrijft hoe het gevangenissysteem hun gedetineerden er niet goed op voorbereid om terug te keren in de samenleving, waardoor sommigen opnieuw in de gevangenis belanden. Daarom zet Piper zich na haar vrijlating ook in voor de re-integratie van vrouwen.

Het boek Oranje is het nieuwe zwart is qua stijl niet goed te vergelijken met de televisieserie. Heb je ontzettend genoten van de serie, dan is het niet zeker dat je het boek ook gaat waarderen. Het boek is meer een verslag met weinig humor en vlakke personages. Mocht je geïnteresseerd zijn in het gevangenisleven in Amerika door de ogen van een ‘normale’ vrouw, dan is het een aanrader.

oitnb