Boekrecensie: Victoria Aveyard – Rode koningin

Recensie Victoria Aveyard – Rode koningin
Ik was erg benieuwd naar het boek Rode koningin na het lezen van goede recensies op boekenblogs en Goodreads. Toen ik begon met lezen, kwam ik veel aspecten uit andere boeken tegen: het deed me denken aan The Hunger Games, The Selection en Divergent. Een young-adult mix dus, met een eigen sausje eroverheen gegoten. Dat eigen sausje vond ik overigens wel leuk: een wereld met mensen die rood of zilver bloed hebben, waarbij de mensen met zilver bloed het voor het zeggen hebben. Deze mensen met zilver bloed hebben ook speciale krachten. Maar Mare is een uitzondering, met haar rode bloed beschikt zij toch over bepaalde vaardigheden… (Divergent, anyone?)

Het begin van het boek gaat redelijk vlot, daarna zakt het verhaal een beetje in. In het begin moest ik ook een beetje wennen aan de aparte benamingen zoals magnetronius en telky’s. En dan die namen, mijn god! Kilorn, Scheem en Ptolemus (spreek dat maar eens uit).  Maar ik denk dat ik gewoon te weinig fantasy lees om dit te kunnen waarderen. Mare komt terecht in het koninkrijk en probeert zich hier staande te houden. Ik vond het wel erg leuk om te lezen over dit koninkrijk en vanwege de schrijfstijl kon ik het zo voor me zien. Mare en ik lagen elkaar alleen niet zo. Ergens vond ik haar wel oké, maar vanwege de eeuwige driehoeksverhouding die ook in dit boek aan bod kwam, vond ik haar toch een beetje naïef. Als het haar uitkwam koos ze voor de een en als de situatie veranderde weer voor de ander. Maven was een goed uitgewerkt personage maar ik had wel meer van Cal willen zien.

Bij dit boek werd er ook gesproken over een heftige plottwist. En ja, op een gegeven moment kantelt de verhaallijn helemaal de andere kant op, maar zo wereldschokkend vond ik het niet. Ik was juist blij dat er eindelijk iets gebeurde. Het einde was best wel voorspelbaar, maar zorgde er toch voor dat ik benieuwd ben geworden naar het tweede deel.

Het boek was vermakelijk, maar het heeft geen diepe indruk op me achtergelaten. Voor fans van The Hunger Games, The Selection en Divergent zou ik het boek zeker aanraden, maar verwacht niks vernieuwends.

boekrecensie victoria aveyard rode koningin