Boekrecensie: Gayle Forman – Hier was ik

Cody kan het eigenlijk niet geloven als ze hoort dat haar beste vriendin zelfmoord heeft gepleegd door vergif in te nemen op een motelkamer. Waarom heeft Meg haar niets verteld? En waarom heeft ze haar nooit iets verteld, of erger nog, waarom heeft Cody nooit iets gemerkt? Cody reist naar het studentenhuis van Meg om al haar spullen op te halen. Als ze de computer van haar beste vriendin opent, komen er nog meer vragen naar boven. Cody komt erachter dat ze eigenlijk helemaal niet zoveel wist van Meg: niets over haar huisgenoten, over de mysterieuze Ben McCallister en over de mails en bestanden op haar computer.

Ik ken Gayle Forman van haar eerdere boeken Als ik blijf en Wacht op mij. Nadat ik de synopsis van Hier was ik had gelezen, wist ik dat ik dit boek graag wilde lezen. Laat ik dan maar gewoon gelijk beginnen: Hier was ik is een mooi, eerlijk en ontroerend boek. Vanaf de eerste bladzijdes werd ik meteen het verhaal in getrokken. De schrijfstijl is toegankelijk en vlot. Gayle Forman verliest zich niet in eindeloze details zodat het langdradig wordt maar zegt waar het op staat. Toch heeft ze er met haar schrijfstijl wel voor gezorgd dat ik me goed kon identificeren met de hoofdpersoon Cody.

Zonder al te veel spoilers weg te geven, werd er na het midden van het boek ineens een stukje van een verhaallijn aangehaald die voor mijn gevoel echt helemaal niks met het verhaal te maken had. Nu ik het verhaal even heb laten bezinken, snap ik het nog steeds niet. Verder deed de zoektocht in het boek me een beetje aan de televisieserie Catfish denken, haha. Het boek werkt de hele tijd naar een bepaald moment toe en je wordt steeds nieuwsgieriger. Bij Catfish zit ik altijd op het puntje van mijn stoel, haha, en dat had ik bij dit boek ook. Toen de onthulling uiteindelijk daar was, was het wel wat ik had verwacht. Er is geen grote plottwist of onthullende ontknoping, alles gaat heel geleidelijk. Het hele verhaal wordt geleidelijk verteld. Op zich was dat prima, maar misschien was het interessanter geweest als er wel een schokkende ontknoping was geweest. Maar het verhaal zelf en de reden waarom Cody op pad gaat, vind ik dan wel weer mooi.

Zelfmoord is een heftig onderwerp en ik vind het goed dit gewoon wordt besproken. Het boek heeft me zeker geraakt. Het gaat over zelfdoding, onvoorwaardelijke liefde en vergeving. Cody is een dapper personage, ik kon haar gedachtegang en beweegredenen zeker begrijpen. Je wordt meegesleept in haar gedachtes en ik had echt met haar te doen aan het einde van het boek. Het plot zelf is niet zo bijster bijzonder, het gaat meer om de ontwikkeling die Cody doormaakt en het onderwerp dat besproken wordt. Hier was ik is wat mij betreft zeker een aanrader.

Boekrecensie: Gayle Forman - Hier was ik