Review: Kobo Glo E-reader

Al een aantal keer heb ik de vraag gekregen welke e-reader ik aan zou raden en waarom. Vandaag schrijf ik een review over mijn e-reader: de Kobo Glo. Lees je mee?

Goede investering

Ik kocht mijn e-reader online via Wehkamp voor € 119,- en ik kocht er nog een hoesje bij voor € 19,-, wat in totaal met verzendkosten erbij € 143,95 werd. Ik kocht mijn e-reader in februari 2013, wat betekent dat ik mijn e-reader dus al meer dan 3,5 jaar in bezit heb. Ik heb veel research gedaan op het internet voordat ik een e-reader aanschafte en ik las veel positieve verhalen over deze e-reader van Kobo. De eerste jaren heb ik mijn e-reader ontzettend veel gebruikt. De laatste tijd gebruik ik hem niet zoveel, omdat ik af en toe fysieke recensie-exemplaren krijg opgestuurd en ik die dan voorrang wil geven. Ik heb nog een grote TBR-stapel met fysieke boeken liggen en die wil ik eerst allemaal gelezen hebben.

img_20160908_122748

Voor- en nadelen

Tijdens mijn reis door Vietnam deed ik een test om te kijken welke manier van lezen het fijnste is op reis. Daarbij was de e-reader de grote winnaar, het is zo fijn om honderden boeken met je mee te nemen, zonder dat je dat gewicht daadwerkelijk hoeft mee te sjouwen. Een van de fijnste dingen vind ik dat je tijdens het lezen van een boek telkens kan zien op hoeveel procent je bent. Dit gaf mij altijd de motivatie om verder te lezen. Ik zei dan bijvoorbeeld tegen mezelf: ”Ik moet doorlezen totdat ik op 30% van het boek ben.” Verder vind ik het ingebouwde lampje ook echt ideaal. Ik lees graag nog even voor het slapen gaan en als ik een fysiek boek lees, moet het grote licht (te fel) of een nachtlampje (te dof) aan. Daarom is het zo fijn om lekker in bed te gaan liggen met de lichten uit en het licht op je e-reader aan te zetten. Verder kan je ook heel makkelijk je statistieken zien. Zo heb ik het boek Dumplin’ in 7 uur gelezen en las ik 1,6 pagina’s per minuut. Niet echt statistieken waar je verder iets mee doet, maar ik vind het wel een leuke toevoeging!

Ik wil wel eerlijk tegen jullie zijn: ik heb ook weleens problemen gehad met deze e-reader. Het is een of twee keer voorgekomen dat de e-reader vast liep en dat ik hem moest resetten. Met een tandenstoker moest ik in het onderste gaatje van de e-reader prikken en daarna deed hij het weer prima. Gelukkig niks heftigs dus en een probleempje dat zo verholpen kon worden. Daarnaast gebeurt het weleens dat de e-reader de aanraking niet goed voelt en bijvoorbeeld drie pagina’s verder gaat in plaats van één, maar dat ligt waarschijnlijk aan mij in plaats van aan de e-reader. Ook vind ik dat e-books over het algemeen wel duur zijn. Ik leg dan liever een paar euro meer neer zodat ik een mooi exemplaar in mijn boekenkast kan zetten.

Als ik een nieuwe e-reader zou aanschaffen, zou ik een e-reader willen met kleur. Mijn e-reader is in zwart/wit en dat is eigenlijk ideaal, want er staat toch alleen maar tekst in. Maar voor mijn foto’s op mijn blog en Instagram zou ik het een leuker effect vinden hebben als ik een mooie foto kan maken waarin de cover in kleur is.

Heb jij ook een e-reader?

Review: Kobo Glo E-reader