Boekrecensie: Abigail Haas – Verraad

Anna gaat samen met haar vrienden een week feesten op Aruba. Ze kan haar geluk niet op: ze is gezegend met haar beste vriendin Elisa die als een zusje voor haar is, en de knappe jongen Tate ziet haar ook eindelijk staan en mag ze haar vriendje noemen. De vriendengroep is bijna klaar om te gaan studeren en ze vieren nog even de vrijheid op het feesteiland Aruba. Op het moment dat ze Elisa dood aantreffen in haar kamer, staat hun hele wereld op zijn kop. Vooral de wereld van Anna, omdat zij wordt beschuldigd als verdachte van de moord op haar beste vriendin.

Ik zette dit boek op mijn verlanglijstje voor kerst nadat ik de enthousiaste recensies van Lisa van Leavenostorybehind en BookTuber Fleurine zag. Mijn vriend was zo lief om dit boek onder de kerstboom te leggen en ik ben zo snel mogelijk begonnen met lezen. Ik lees niet zo vaak thrillers, maar ik kan ze zeker wel waarderen en er van genieten. Ik merk dat ik thrillers op een andere manier lees dan andere genres, omdat ik bij thrillers verwacht dat ik verrast wordt met wie uiteindelijk de dader is. Tijdens het hele boek ben je namelijk zelf al aan het speculeren wie het zou kunnen zijn en ik vind het altijd knap als de auteur me op een heel verkeerd spoor weet te zetten.

Ik las dit boek in minder dan twee dagen uit. Toen ik eenmaal begon, bleef ik maar doorlezen en het verhaal liet me ook niet los. Ik wilde heel graag verder lezen en weten wie de dader was van de moord op Elisa. Het is een redelijk dik boek (bijna 400 bladzijdes), maar het lettertype is redelijk groot en de meeste hoofdstukken zijn kort. Een leuke toevoeging is dat je tussen de hoofdstukken door ook scripts leest van interviews of van een verhoor. Verder is het verhaal niet in chronologische volgorde verteld, wat het verhaal erg sterk maakt. Verraad houdt je echt in zijn greep.

Het einde was een beetje creepy, maar het was niet zo schokkend als ik had verwacht. Ik wil niet zeggen dat ik het aan had zien komen, maar ik had op de een of andere manier toch een meer spetterende afsluiting verwacht. Daar moet ik verder wel bij zeggen dat ik Verraad echt een tof boek vind. Abigail Haas heeft een sterk verhaal neergezet waarbij je gewoon door moet blijven lezen. Ze laat ook goed zien wat voor invloed de media kan hebben bij een dergelijke moordzaak en hoe bepaalde elementen verdraaid kunnen worden. De aspecten vriendschap, liefde en verraad komen aan bod en ik vind dat ze een heel sterk verhaal heeft neergezet. Verraad is echt een aanrader als je van een goede jeugdthriller houdt die nog wel even in je hoofd blijft spoken.

Boekrecensie: Abigail Haas - Verraad