Onze backpack route door Nicaragua in 2 weken

Wat hebben we genoten van Nicaragua tijdens onze wereldreis! In ongeveer 2 weken reisden wij door Nicaragua en in deze blog vertel ik over onze backpack route.

Onze backpack route door Nicaragua

Tijdens onze wereldreis vlogen wij van Havana in Cuba naar Managua, de hoofdstad van Nicaragua. Vanaf hier zijn we gelijk doorgereisd naar León. Na Granada, Isla de Ometepe en San Juan del Sur staken wij de grens over naar Costa Rica.

León

Vulkaan boarden vanaf vulkaan Cerro Negro: met de organisatie Volcano Day gingen we naar vulkaan Cerro Negro. We wandelden omhoog met het board en op de top genoten we van het mooie uitzicht. Daarna was het tijd om van de vulkaan af te boarden! Ik vond het van tevoren een beetje spannend maar het was erg leuk om te doen! De tour vanuit Volcano Day was ook erg goed geregeld. Je begint met een drankje om de groep te leren kennen, daarna ga je met jeeps richting de vulkaan. Je kunt ook nog personeel van Volcano Day betalen om je board naar de top te dragen, omdat het een zware klim kan zijn met je board. De medewerkers van Volcano Day maken ook de hele dag door van iedereen foto’s: een leuke toevoeging!

Slapen op de Telica vulkaan: onze tweede excursie in León was ook heel bijzonder: slapen op een vulkaan! Wel even getwijfeld of we deze hike moesten doen, omdat je vier uur lang omhoog loopt met kampeerspullen en een groot deel in de felle zon. Het was inderdaad een pittige wandeling maar eenmaal boven zeker de moeite waard. Onderweg zagen we ook nog een aantal slangen! Boven aangekomen aten we een broodje en daarna keken we in de krater, maar niet te lang want de zwavelgeur was érg sterk. Met een paar andere reizigers keken we naar de zonsondergang. Vervolgens liepen we terug naar de tenten waar het kampvuur inmiddels knetterde. We aten burritos en daarna roosterden we marshmallows boven het vuur. Ook de sterrenhemel is prachtig. Om 04:40 uur stonden we alweer naast onze tent en wandelen we een stukje om de zonsopgang te bekijken. Wat een bijzondere excursie! Deze trip hadden wij ook geregeld via Volcano Day en het was weer prima geregeld. Je krijgt bij Volcano Day ook nog korting op een tweede excursie.

Granada

Iglesia Merced beklimmen: vanaf Iglesia Merced heb je een prachtig uitzicht over de stad Granada en de omliggende vulkanen.

Lava bekijken bij vulkaan Masaya: heb je ooit lava zien borrelen bij een vulkaan? Wij zagen meerdere vulkanen in León maar we hadden nog geen lava gezien. Bij de vulkaan Masaya, dichtbij Granada, heb je de kans om lava te zien. Via het Selina hostel boekten wij een tour en na zonsondergang parkeerden we bij de krater. Wanneer het donker is, kun je de lava het beste zien. Je krijgt ongeveer een kwartier de tijd om foto’s te maken en daarna moet je weer weg. Dit vonden wij wel jammer, want het voelde erg gehaast allemaal. Toch was het heel bijzonder om de borrelende lava te zien.

Isla Ometepe

Isla Ometepe is ideaal om scooters te huren om het eiland te verkennen! We reden eerst naar de San Ramon waterval, een wandeling van zo’n 3 tot 4 uur. Onderweg zagen we aapjes! Bij de waterval aangekomen namen we even een duik en daarna scooterden we naar Ojo de Agua. Hier hebben we geluncht en in het zwembad gezwommen tussen de locals. Vervolgens reden we nog even over de landingsbaan die wordt gebruikt als openbare weg wanneer er niet gevlogen wordt. Tot slot nog naar een uitzichtpunt (Punta Jesus Maria) om de zonsondergang te bekijken!

Ook vierden wij oud en nieuw op Isla Ometepe. We verbleven bij hotel La Omaja met uitzicht op vulkaan Concepción. Het was heerlijk om hier even tot rust te komen en een nieuwjaarsduik te nemen!

San Juan del Sur

San Juan del Sur is een vrolijk en kleurrijk surfersplaatsje. Wij wandelden hier in ongeveer drie kwartier naar het Jezus beeld voor een mooi uitzicht over de stad en het strand. De entree is $2 en het terrein is open tot 17:30 uur. Ik raad je aan om deze wandeling in de ochtend te maken zodat je nog niet veel last hebt van de warmte. Dan kun je daarna ergens gaan lunchen of lekker aan het strand liggen.

Reizen in Nicaragua

Nicaragua had ons echt verrast. Niet veel mensen kunnen zich een beeld voorstellen bij dit land, maar wij hebben echt genoten van de prachtige natuur en de aardige mensen. Reizen in Nicaragua is heel goed te doen. De afstand tussen de plekken waar de meeste toeristen komen zijn niet lang. Wij reisden telkens met de een zogeheten ”chicken bus” waarbij je opgepropt tussen de locals zit. Het is een leuke ervaring en het kost je bijna niets. Nicaragua is sowieso het goedkoopste land van Midden-Amerika dus dat is fijn voor je reisbudget!

Zou jij ook een reis willen maken door Nicaragua? 😀

Liefs, Anouk

Onze backpack route door Nicaragua in 2 weken

Volg je mij al op Bloglovin’ en Instagram?