Boekrecensie: Jojo Moyes – Verboden vruchten

Jojo Moyes is sinds het schrijven van Voor jou één van mijn favoriete schrijfsters. Voor dat boek schreef ze ook een aantal andere boeken, die uitgeverij De Fontein uitgeeft in een nieuw jasje. De boeken Portret van een vrouw en De laatste liefdesbrief vond ik geweldig om te lezen en ik ben dan ook erg benieuwd naar wat voor pareltjes er nog meer geschreven zijn. Uitgeverij De Fontein gaf onlangs Verboden vruchten uit en ik kon niet wachten om er in te beginnen. Kijk je mee of dit boek zijn verwachtingen heeft waargemaakt?

Celia en Lottie zijn vriendinnen, die opgroeien als zussen in een Engels kuststadje in de jaren ’50. Ze gaan regelmatig op bezoek bij de artistieke bewoners van het Arcadia, waar ze zich vermaken op een manier die het dorp zou afkeuren. Wanneer Celia verloofd is met Guy en hem mee naar huis neemt, beseft Lottie dat ze ook verliefd is op Guy. En wanneer Guy de muurschildering in het Arcadia ziet, vraagt hij zich af of hij niet verloofd is met de verkeerde vrouw. Vijftig jaar later wordt het Arcadia verkocht en gaat Daisy aan de slag als binnenhuisarchitect. Er komen herinneringen naar boven die van sommige eerdere bewoners wel verborgen hadden mogen blijven.

Het begin van het verhaal komt langzaam op gang en ik moest mezelf er echt toe zetten om verder te lezen. Ik ben van Jojo Moyes gewend dat ze de omgeving en personages uitgebreid beschrijft, maar ik kon mijn hoofd er niet zo goed bijhouden. Na een poosje kwam het verhaal sneller op gang, maar toen ik het eenmaal echt leuk begon te vinden, maakten we een sprong in de tijd en werden er nieuwe personages geïntroduceerd. Het tweede deel las echter een stuk vlotter en Jojo Moyes heeft opnieuw bewezen dat ze een ster is in het verweven van verschillende verhaallijnen. Toch kan je wel merken dat Moyes grote stappen heeft gemaakt in het schrijven en dat de boeken die later zijn verschenen steeds meer impact op me hebben. In Verboden vruchten zitten een aantal verhaallijnen die niet helemaal mooi zijn afgerond en dat vond ik wel jammer, maar je slaat het boek met een tevreden gevoel dicht.

Ik blijf een zwak hebben voor de verhalen van Jojo Moyes. Ik vond Verboden vruchten niet haar beste boek, maar ik heb er zeker van genoten. Lottie was een hartverwarmend en goed uitgewerkt personage die ik in mijn hart sloot. Weer een mooie en hartverwarmende roman van Moyes om toe te voegen aan je lijstje!

Boekrecensie: Jojo Moyes - Verboden vruchten