Boekrecensie: Marloes de Hooge – Bucketlist reizen

Marloes de Hooge is hoofdredacteur van de reisblog Travelvalley. Ze heeft in haar boek 25 reizen verzameld die je in je leven moet maken. Van wintersport in Oostenrijk tot backpacken in Thailand, en van surfen in Hawaï tot carnaval vieren in Rio de Janeiro: Marloes inspireert je met kleurrijke foto’s en handige tips in Bucketlist reizen.

Jullie weten dat ik gek ben op reizen. Ik loop nogal met mijn hoofd in de wolken en ik droom regelmatig weg bij bijzondere bestemmingen. Een reisboek vind ik dus altijd leuk om te lezen. Ik moet mezelf er dan regelmatig aan herinneren dat ik het boek echt moet beoordelen op de inhoud en niet alleen enthousiast moet worden van de bestemmingen die worden behandeld als ik het boek recenseer.

Bucketlist reizen bevat dus 25 bestemmingen, waarvan ik tot nu toe IJsland, New York en Parijs kan afstrepen. De bestemmingen Canada, Peru, Patagonië, Marrakech, Jordanië, het Krugerpark, Australië en Nieuw-Zeeland staan hoog op mijn lijstje, dus ik vond het erg leuk om daarover te lezen. Per bestemming heb je ongeveer drie bladzijdes met informatie en tips over de bestemming, afgewisseld met veel foto’s. De informatie is dus heel beperkt, maar dat is ook wel logisch omdat er zoveel bestemmingen in staan. Daardoor is het vooral een mooi tafelboek (bij ons ligt hij met andere reisboeken op een plankje in de woonkamer) en is het niet zo dat je het boek moet kopen voor de tips. Het is echter wel een fijn reisboek om bij weg te dromen en te kijken welke bestemmingen goed bij je passen. Een grote teleurstelling van dit boek vind ik dat Marloes het heeft over rijden op kamelen of op de foto gaan met bijvoorbeeld een slang of aap, terwijl (hopelijk) iedereen weet dat deze dieren vaak ondervoed en uitgedroogd zijn en worden getraind met geweld. Ontzettend jammer, Marloes had het boek juist kunnen gebruiken om dit af te raden.

Bucketlist reizen is een mooi vormgegeven boek met kleurrijke foto’s waar je bij weg droomt. Het is geen vernieuwd boek tussen alle reisboeken die er al zijn, maar het is leuk om er doorheen te bladeren en een mooi plekje te geven in je interieur.

Boekrecensie: Marloes de Hooge - Bucketlist reizen