Boekrecensie: Marissa Meyer – Cinder

Ik had de boeken van Marissa Meyer al vaker voorbij zien komen, maar ik was er nog niet in begonnen omdat alleen de eerste twee delen waren vertaald. Een tijdje terug maakte uitgeverij Blossom Books bekend dat ze deze serie opnieuw zouden gaan uitgeven. Heel tof! Ik bestelde de Celebrate Books Box waar het boek Cinder in zat en moest even met het boek knuffelen: wat een mooie cover en zo fijn dat het een hardcover is!

Je volgt het verhaal van de stoere Cinder, een meisje dat de beste automonteur van de stad is. Cinder is echter niet zomaar een meisje, ze is namelijk een cyborg, wat is gekomen door een ongeluk in het verleden. Op een dag staat de knappe prins Kai in haar winkel en hij wil graag dat Cinder iets voor hem repareert. Daar kan Cinder natuurlijk geen nee tegen zeggen, maar vanaf dat moment staat heel haar leven op zijn kop.

Ik wist niet zeker of dit verhaal wat voor mij zou zijn, maar ik had zoveel goede recensies gelezen, Blossom Books was zo enthousiast, ik hou van sprookjes én ik heb genoten van Marissa Meyers boek Harteloos. Ik wist niet goed wat ik me moest voorstellen van een ‘’Assepoester cyborg’’, maar gelukkig voelt dat helemaal niet vreemd tijdens het lezen en heeft Meyer weer een bijzonder verhaal neergezet. Vanaf het begin trekt ze je meteen in het verhaal en het werd geen moment saai. Dat ligt ook aan het feit dat Marissa Meyer je telkens weet te verrassen met een onverwachte twist.

Ik had trouwens verwacht dat de vier delen (Cinder, Scarlet, Cress en Winter) vier verschillende hervertellingen zouden zijn van sprookjes met één rode lijn erin. Dat is volgens mij ook wel zo, maar het verhaal van Cinder is zeker nog niet afgerond en loopt dus over in Scarlet. Ik vond het wel jammer dat het geen ‘gesloten’ einde was, maar des te meer reden om naar de winkel te rennen en het volgende deel Scarlet in huis te halen.

Cinder is wat mij betreft zeker een aanrader. Marissa Meyer heeft het verhaal van Assepoester in een modern jasje gestoken, maar het verhaal staat heel goed op zichzelf. Ze blijft je verrassen met haar fijne schrijfstijl en verrassende twists en ze laat je verlangen naar het volgende deel!

Boekrecensie: Marissa Meyer - Cinder