Must visit in Vietnam: Sapa

Als je mijn blog en Instagram al een tijdje volgt, zal het je niet ontgaan zijn: ik ben op reis geweest naar Vietnam! Dit land stond hoog op mijn lijstje en heeft me echt verrast. Het is een veelzijdig land met ontzettend mooie natuur. De plek die de meeste indruk achterliet was Sapa in het noorden van Vietnam. Vandaag vertel ik je waarom ik je Sapa moet bezoeken als je naar Vietnam gaat!

blog2

Alleen al om bovenstaande foto wil je toch gelijk een vliegticket naar Vietnam boeken? Maar zoals beloofd zal ik jullie wat meer informatie vertellen. We hadden een tour geboekt via Friends Travel Vietnam, een reisbureau in Hanoi dat wordt gerund door een Nederlandse man. De service hier was echt heel goed geregeld. We boekten een tour van twee dagen en één nacht, die ons een niet-toeristische route beloofde door de rijstvelden en bergen van Sapa.

Niet-toeristische route

Aangezien we Sapa zouden bezoeken vanuit Hanoi, moesten we eerst zes uur in de slaapbus. De slaapbus is trouwens echt prima te doen. Je hebt een soort eigen bedje inclusief deken en kussentje. Een normaal bed is natuurlijk comfortabeler, maar het is best te doen om in zo’n bus te slapen. Eenmaal aangekomen in Sapa begonnen we de eerste dag met een wandeling van 15 kilometer. Het eerste stukje kwamen we wel veel toeristen tegen omdat dit voor velen het vertrekpunt is van hun trekking, maar wij namen al gauw een andere weg. Dat wij geen toeristische route hadden gekozen werd al snel duidelijk: de wegen waren erg glibberig en modderig. Ik heb geen wandelschoenen dus ik deed het gewoon op m’n Nikes, maar dit zijn niet de meest stevige schoenen voor een trekking. Ik ben zelf best onhandig: ik zit vaak onder de blauwe plekken en loop regelmatig tegen random objecten aan (tafels, stoelen e.d.). Ik ben dan ook een stuk of vijf of zes keer onderuit gegaan tijdens onze trekking, haha. Gelukkig deed het niet pijn en kon ik er elke keer om lachen!

Wandelen door de rijstvelden

De eerste dag liepen we dus 15 kilometer. Geen rechte weg, maar bijna survivallen door de natuur. De uitzichten tijdens onze trekking waren adembenemend. ’s Ochtends was het nog een beetje bewolkt, maar even later brak de zon door en waren de uitzichten nóg mooier. Door de weerspiegeling van de zon waren de rijstvelden onwijs groen en konden we genieten van een sprookjesachtig uitzicht. We kwamen gelukkig ook bijna geen toeristen tegen, maar we zagen wel veel waterbuffels, kuikentjes, ganzen, honden, vlinders, en we kwamen af en toe de lokale bevolking tegen. Xin chào! (Hallo in het Vietnamees) Na de eerste dag verbleven we in de homestay van onze Vietnamese tourguide en genoten we van een lekker avondmaal, gevolgd door een heerlijke voetmassage. Onze tourguide was onwijs lief en vertelde ons veel over haar eigen leven en cultuur, erg interessant. De tweede dag liepen we nog eens 8 kilometer en kreeg ik van onze tourguide een bamboestok (zoals je ziet op de foto) waardoor ik me iets makkelijker kon verplaatsen, yay! Helaas ben ik die dag weer gevallen, maar wel maar één keer 😉 De tweede dag was zwaarder dan de eerste dag, waarschijnlijk omdat we het nog in onze benen voelden van de eerste dag. Vooral mijn kuiten hadden het zwaar! De trekking was wel goed te doen, ondanks de warmte en de paden. De uitzichten maken echt een hele hoop goed.

Het pareltje van Vietnam

Nu ik de foto’s terugkijk kan ik het amper bevatten dat ik er geweest ben. Echt het pareltje van Vietnam, als je het mij vraagt! Het blijkt dat je ook makkelijk zelf naar Sapa kan reizen en daar een trekking regelt, maar onze trekking was erg goed geregeld. Ik weet dat ze bij het reisbureau bezig zijn om de trekking nóg minder toeristisch te maken, dus je trekking hier boeken is echt een aanrader. Maar welke trekking je ook doet of via welk reisbureau je ook boekt, je zal er geen spijt van krijgen dat je naar Sapa gaat!

Ben jij weleens in Vietnam geweest en heb je toen Sapa bezocht? 🙂

Must visit in Vietnam: Sapa

Volg je mij al op Bloglovin’, Instagram en Twitter?

15 Reacties

1. 25 juni 2016 / 14:59

Wat een prachtige natuur daar, geweldige reis gehad zo te zien!

2. Richard
    25 juni 2016 / 16:03

Wat mij betreft het hoogtepunt van de vakantie en inderdaad een must see! Ik denk dat we best geluk hadden met de periode en het weer op die twee dagen, maar ondanks weer of periode denk ik dat je deze locatie nooit moet overslaan.

3. Nienke
    26 juni 2016 / 10:05

Hee! Leuk om te lezen zeg! Voelt voor mij alweer heel lang geleden.. Ben erg benieuw naar de verhalen van de rest van jullie reis! Zal jullie snel de foto’s nog mailen! Nienke

• 30 juni 2016 / 10:01

Echt super leuk dat je een berichtje achterlaat! 😀 De rest van de reis was ook heel tof, al was Sapa toch wel het hoogtepuntje. Ik ben benieuwd naar je foto’s, ik zal dan die van mij ook nog doorsturen! X

4. Henrieke
    30 juni 2016 / 08:12

“Alleen al om bovenstaande foto wil je toch gelijk een vliegticket naar Vietnam boeken?”
    En weg was ik, even afgedwaald naar de site van http://www.friendstravelvietnam.com/ . 😀

Nepal blijft bovenaan staan qua plekken die ik graag zou bezoeken, het blog van Alan Arnette heeft me daar enthousiast over gemaakt. Vietnam lijkt me ook prachtig.

• 30 juni 2016 / 10:02

Haha, Vietnam is zeker een aanrader!! Nepal heb ik ook bezocht en dat is ook zeker een indrukwekkend land ♥

5. 11 juli 2016 / 19:55

Vietnam is volgens mij het enige land in Zuid-Oost Azië dat we nog niet bezocht hebben. Van alle foto’s en verhalen die ik ervan gezien hebt lijkt Sapa mij ook het meest bijzonder. Leuk, zo’n niet-toeristische route trouwens… iets minder dat je dan zo vaak onderuit gaat…