Vietnam in 3 weken: onze backpack route

In juni reisde ik samen met mijn vriend 3 weken door Vietnam. De route lag nog niet vast, we wisten alleen dat we in Hanoi zouden beginnen en eindigen in Ho Chi Minhstad. We zouden dus reizen van noord naar zuid, maar welke plekken zouden we onderweg bezoeken? Dat besloten we ter plekke en ik besloot onze route met jullie te delen, waarbij ik vertel hoeveel dagen we op iedere plek bleven en of het de moeite waard was!

Hanoi (2 dagen)

Omdat we ”maar” 3 weken hadden, werd ons aangeraden om niet te lang in Hanoi te blijven, dus we verbleven hier twee dagen. Hanoi is best een leuke stad, ook al is het hier ontzettend druk (zoals in ongeveer iedere grote, Aziatische stad). We bezochten hier de eerste dag het Hoan Kiem meer (dat je ziet op de foto) en ’s avonds deden we een streetfood tour, waarbij we lopend door de stad verschillende Vietnamese gerechten probeerden. De volgende dag bezochten we de Tempel van Literatuur, One Pillar Pagoda, het mausoleum van Ho Chi Minh (die helaas gesloten was) en de Tran Quoc Pagoda. We gingen ook naar een water puppet show, een show die is ontstaan doordat vroeger de rijstvelden onder water stonden en de dorpelingen elkaar vermaakten door in het diepe water te staan met poppen die op het water bewogen. Ik vond het wel vermakelijk, maar Richard vond het iets te lang duren, haha (ook al duurde het nog geen uur). We hebben wel alles gedaan wat we wilden zien, dus twee dagen is in principe genoeg voor de stad Hanoi.

Sapa (2 dagen)

Vietnam in 3 weken: onze backpack route

Ik schreef eerder al hoe tof Sapa was, maar ik zal het hier in het kort nog even samenvatten. Sapa is ongeveer zes uur rijden en dit is prima te doen met een slaapbus. We hadden een toffe niet-toeristische tour en ik heb echt ontzettend mooie uitzichten gezien tijdens deze trekking. Sapa moet je écht niet overslaan als je in Vietnam bent. Wij boekten een tour van 2 dagen en 1 nacht via Friends Travel Vietnam, een reisbureau in Hanoi met erg goede service.

Halong Bay (3 dagen)

Halong Bay ken je vast wel van de prachtige foto’s van karstgebergten en de bootjes die daar doorheen varen. Wij boekten een tour via Friends Travel Vietnam en verbleven hier drie dagen en twee nachten. Als je weinig tijd hebt, is twee dagen en één nacht ook genoeg. De omgeving is toch hetzelfde en dat heb je na twee dagen ook wel gezien! Bij onze tour verbleven we op het Cat Ba eiland waar je lekker kon bijkomen en chillen. Na de tour gingen we weer terug naar Hanoi en vanuit daar gingen we met de slaapbus naar Hue (ongeveer 10 uur).

Hue (1 dag)

Vietnam in 3 weken: onze backpack route

Hue is een stad met veel bezienswaardigheden, zoals het Keizerlijke paleis, de Purple Forbidden City en de Citadel. Wij hebben in één dag rondgelopen door deze stad en de verschillende bezienswaardigheden bezocht. Na die ene dag waren we ook wel klaar met deze stad. De stad Hue vond ik dus niet zo heel bijzonder, maar het is wel een handige tussenstop tussen Hanoi en Hoi An. Vanuit hier kan je namelijk heel gemakkelijk achterop een motor naar Hoi An reizen of bijvoorbeeld de DMZ zone bezoeken. Beide Easy Rider tours boekten we via Friends Travel Vietnam, omdat we dan wisten dat we een goede en veilige trip zouden hebben. Er zijn in Hue ook veel (neppe) Easy Riders die je aanspreken en daar heb ik ook veel goede verhalen over gelezen, maar daar heb ik zelf dus geen ervaring mee.

Easy Rider: Demilitarized zone (DMZ) (1 dag)

dmztour

De eerste dag dat we achterop de motor gingen, reden we door de demilitarized zone. Hier bezochten we bijvoorbeeld de Vinh Moc tunnels, maar ook veel andere plekken die een rol hebben gespeeld in de oorlog of waar zich iets heeft afgespeeld in de oorlog. Tijdens deze tour kwamen we ook bizar veel begraafplaatsen tegen. We hebben er ook een paar bezocht en het is gek om te zien dat veel graven geen naam hebben. Op de graven waar wel een naam opstaat, zie je vaak dat de overledene vaak nog jong was en bijvoorbeeld pas een maand in dienst was. Heftig! In dit gebied zijn ook meer bommen gevallen dan in de gehele Tweede Wereldoorlog. Zo bizar dat we vaak heel veel weten over die oorlog, maar bijvoorbeeld bijna niks weten over de Vietnamoorlog.

Easy Rider: Hue naar Hoi An (1 dag)

Vietnam in 3 weken: onze backpack route

Dit vond ik één van de leukste dagen in Vietnam: achterop de motor van Hanoi naar Hoi An. We hadden dezelfde motorrijders als gisteren waardoor we een kleine band op konden bouwen. Ik vond de route van Hanoi naar Hoi An echt heel erg mooi, vooral de Hai Van Pass was favoriet. Dit is een bergpas vanaf waar je een heel mooi uitzicht hebt, vooral vanaf het hoogste punt. En het is gewoon echt heel tof om achterop een motor in het zonnetje het land voorbij te zien zoeven.

Hoi An (3 dagen)

Hoi An is mijn favoriete stad in Vietnam. Het was heerlijk om hier even bij te komen na de drukke dagen die we achter de rug hebben. Het centrum van Hoi An is onwijs schattig, je ziet overal gekleurde lampionnetjes, heel veel kledingwinkels, de populaire Japanse brug en een riviertje dat midden door het centrum loopt. Hoi An staat erom bekend dat ze hier heel goed kleding op maat kunnen maken en Richard heeft dan ook een pak op maat laten maken. Verder ligt op ongeveer 3 kilometer van het centrum een strand! Wij hebben echt bijna drie volle dagen op het strand gelegen, heerlijk. Het was hier alleen wel extreem warm toen, maar gelukkig staan er wel veel strandstoeltjes met parasol. Hoi An is heerlijk om een paar dagen te blijven!

Ho Chi Minh (2 dagen)

Vietnam in 3 weken: onze backpack route

Met het vliegtuig gingen we vanaf Danang (dichtbij Hoi An) naar Ho Chi Minh. We moesten vroeg op, we hadden vertraging en de reis was iets vermoeiender dan gedacht. De eerste dag in Ho Chi Minh hebben we dan ook vooral slapend doorgebracht, even opladen om de laatste week nog optimaal te benutten. Die avond bezochten we na het eten nog wel een rooftop bar, waardoor ik weer herinnerd werd aan mijn lichte hoogtevrees. De tweede dag in Ho Chi Minh bezochten we de highlights van de stad. We begonnen met het War Remnants Museum, écht een aanrader als je naar Ho Chi Minh gaat. In dit museum krijg je veel achtergrondinformatie over de oorlog en zie je hoe de Vietnamezen de oorlog hebben beleefd. De beelden kunnen soms wel schokkend zijn, maar het is zeker goed om dit te zien. Het museum ging ’s middags anderhalfuur dicht en dat vond ik eigenlijk wel fijn, want het is ontzettend indrukwekkend, dus het was fijn om even op adem te komen en de eerste indrukken te verwerken. Vooral de beelden van misvormde kinderen door Agent Orange zal ik niet snel vergeten. Verder bezochten we in Ho Chi Minh ook de Notre-Dame Basiliek (die je ziet op de foto), de Ben Thanh markt en het hoofdpostkantoor.

Cu Chi tunnels (1 dag)

Er werd tegen ons gezegd dat we de Cu Chi tunnels niet hoefden te bezoeken omdat ze veel te toeristisch waren en omdat we de Vinh Moc tunnels al hadden bezocht. Toch vind ik deze twee tunnelstelsels niet vergelijkbaar. De Vinh Moc tunnels zijn echt veel minder toeristisch, maar die tunnels zijn best hoog waardoor je bijna rechtop kan lopen. In de Cu Chi tunnels moet je echter bijna kruipen om er doorheen te kunnen, wat zeker bijdraagt aan de beleving. Daarnaast kan je bij de Cu Chi tunnels schieten, wat hoog op het lijstje van Richard stond. Hij schoot met een AK47 en een M1 (ik deed ook één kogeltje met de AK47, met de andere mocht ik niet schieten: ”not for the lady” zeiden ze, haha!).

Dalat (1,5 dag)

Vietnam in 3 weken: onze backpack route

We hadden nog veel tijd over in Ho Chi Minh, waardoor we besloten om een uitstapje te maken naar Dalat en Mui Ne. In Dalat bezochten we onder andere het oude treinstation, de gouden Boeddha, Bao Dai’s zomerpaleis, de Valley of Love en nog een paar andere bezienswaardigheden. De stad is wel oké, maar ik vind het geen must see. Ik ben ook blij dat we hier niet zo lang zijn gebleven, want in 1/1,5 dag kan je veel zien!

Mui ne (1,5 dag)

Na Dalat hadden we ook 1,5 dag in Mui Ne. Hier zagen we de zon opkomen in de witte duinen, we bezochten de rode duinen, een vissersdorpje en de Fairy Stream. Ook Mui Ne viel ons een beetje tegen, het was minder mooi dan we hadden verwacht.

Mekong Delta (1 dag)

Vietnam in 3 weken: onze backpack route

We hadden nog één dag over in Ho Chi Minh en we besloten om de Mekong Delta te bezoeken. Ik vond dit helaas tegenvallen, het was echt té toeristisch en ik heb ook niet echt een positief beeld gekregen van de Mekong Delta. Misschien was dit anders geweest met een andere excursie of een andere plek aan de rivier. Wel blij dat we het hebben gezien hoor, maar ik zou even goed research doen naar een toffe tour! Wij hadden namelijk een tour geboekt bij een random reisbureau.

Conclusie

Achteraf had ik in plaats van de reis naar Dalat en Mui Ne liever Phu Quoc bezocht. Dit eiland stond wel op mijn lijstje, maar het ging ons teveel tijd kosten om hier te komen. De tours van Sapa en Halong Bay hadden wat mij betreft allebei 1 dag korter gekund. Verder zou ik niet veel willen veranderen aan de route! Ik kan je de plaatsen Sapa, Halong Bay en Hoi An van harte aanraden en ik zou ook zeker een tour met een Easy Rider boeken.

Welke plaatsen heb jij bezocht in Vietnam? 🙂

Volg je mij al op FacebookBloglovin’Instagram en Twitter?