Wereldreis update maand #1: West-Canada en een stukje West-Amerika

Op 27 augustus stapten Richard en ik op het vliegtuig naar Vancouver, onze eerste bestemming van de wereldreis. Nu, een maand later, hebben we een geweldige reis gehad in Canada en we hebben de eerste bestemmingen in Amerika er alweer op zitten. Ik praat jullie graag gezellig bij in deze wereldreis update!

De eerste maand van onze wereldreis!

West-Canada

We hebben 24 nachten in Canada doorgebracht, waarvan 18 in ons tentje. Voor mij was het de eerste keer echt kamperen. We hadden een fijne huurauto tot onze beschikking waarmee we een rondje hebben gereden vanaf Vancouver. De blog over onze route moet ik nog schrijven (ik loop een beetje achter met blogs schrijven). Ons eerste land van de wereldreis was echt een mooie start: wat is Canada een prachtig land met geweldige natuur! Ik heb mijn hart een beetje verloren aan Jasper waar we een heleboel hikes hebben gelopen. Ook de Half Note Trail in Whistler was de moeite waard en de hike bij Mount Revelstoke. Fietsen huren en wijnproeverijen in Kelowna waren erg tof, net als het walvissen spotten in Victoria op Vancouver Island. Zo veel moois gezien, Canada is tot nu toe mijn favoriete vakantieland en dan hebben we alleen nog maar een deel van het westen gezien. Ik kan je absoluut aanraden om een roadtrip te maken door West-Canada!

West-Amerika

We zijn vrijdag geland in San Francisco en het plan was om daar twee dagen te blijven, uiteindelijk werden dat vier dagen. Op dit moment zit ik in onze camper deze blog te typen. Gisteren hebben we onze camper opgehaald en alvast een heel eind richting Yosemite gereden. We hebben overnacht op de parkeerplaats van Walmart (dat kan gratis, dus dat is fijn) en vandaag zijn we in het nationale park Yosemite geweest. Morgen en misschien overmorgen zullen we hier ook nog spenderen en toffe hikes gaan lopen. De eerstvolgende stops daarna zijn Sequioa National Park, Death Valley en Las Vegas! Het is wel even wennen om met een camper te reizen. Met de huurauto en de tent in Canada was ook niet altijd fantastisch, maar je kunt je wel heel makkelijk verplaatsen. Even stoppen langs de weg en even snel ergens parkeren is geen probleem, met zo’n grote camper is dat een ander verhaal. Je kunt niet zomaar overal komen, maar je hebt wel je woonkamer, keuken en je bed bij je. Ik ben heel benieuwd hoe het avontuur met de camper voor ons gaat zijn, het zal de komende twee maanden namelijk ons huis op wielen zijn!

Hoe bevalt de wereldreis tot nu toe?

Goed! Het voelt eigenlijk nog steeds als vakantie, al heb ik wel door dat we langer weg zijn dan normaal. We hebben zo veel moois gezien in Canada waardoor de dagen onvergetelijk maar ook vermoeiend waren. Het reistempo lag hoog omdat we een datum hadden wanneer we de huurauto weer in moesten leveren en we hadden onze vlucht naar Amerika al geboekt. Ook nu hebben we wel een planning, midden november willen we namelijk in Florida zijn! Maar we hebben ruim de tijd omdat we deze camper twee maanden hebben, dus we kunnen af en toe ook een beetje rustig aan doen. Oh ja, en na ons avontuur in Amerika gaan we het swingende Cuba bezoeken! Cuba zat oorspronkelijk niet in onze planning, maar aangezien we toch zo dicht bij Cuba zijn in Miami, kunnen we deze bestemming net zo goed mee pakken. Heel veel zin in, maar het duurt nog even. Eerst focussen op onze USA roadtrip!

Lijstjes!

Mijn top 3 met favoriete momenten

1. Zelf een wilde beer spotten tijdens één van onze hikes in Canada. Een beetje eng, maar we mochten gelukkig langs de beer lopen. Een bijzondere ervaring!
  2. Hiken in Jasper National Park, mijn favoriete stukje in West-Canada. Hier hebben we zo veel mooie hikes gedaan. Vooral de Valley of Five Lakes, Wilcox Pass, Old Fort Point Loop vond ik toffe hikes met geweldige uitzichten!
  3. Walvissen spotten in Victoria op Vancouver Island in een zodiac. We zijn weleens eerder walvissen gaan spotten in IJsland, maar dat was op een grotere boot. Nu zaten we in een soort rubberbootje en de walvissen kwamen heel dichtbij!

Richards top 5 met favoriete momenten

1. De zwarte beer in Jasper! Dit was één van de weinige hikes waar we kilometers lang niemand tegenkwamen (eindelijk verlost van de luidruchtige toeristen met berenbelletjes), en ik denk dan ook dat dit moment aan die rust te danken was. Het feit dat we helemaal alleen waren en de beer zelf gespot hadden maakte het extra bijzonder en spannend – want wat als hij agressief was? Gelukkig hadden we de bear spray niet nodig, want het beertje was met zijn besjes bezig en had geen oog voor ons, ook al waren we maar vijf meter van hem vandaan.
  2. In een Zodiac de zee op gaan om walvissen te spotten. En met succes! Een groep orka’s en een bultrugwalvis. Helaas geen breaching of een andere show, maar het was alsnog genieten van de kalme manier waarop ze zich door het water bewogen.
  3. Omhoog kijken naar de meest heldere sterrenhemel die ik ooit gezien heb en jezelf heel klein en nietig voelen. Het lijkt niet zo heel bijzonder, want ook in Nederland kun je ’s nachts omhoog kijken, maar dit soort momenten kun je in de bewoonde wereld echt op je buik schrijven. De enige andere keer dat ik met zoveel ontzag naar de sterrenhemel heb gekeken was in Kenia.
  4. De Icefield Parkway. Dit is een prachtige bergsnelweg die door de Canadese Rockies loopt en ons van Jasper naar Banff bracht. Maak je geen zorgen dames en heren, ik heb netjes op de weg gelet, maar zelfs dan… wat een prachtige weg om af te leggen. Tot op heden is dit de mooiste route die ik heb gereden.
  5. Het hiken van de Half Note Trail en Mount Revelstoke zullen me ook bijblijven. Tijdens beide hikes heb ik genoten van het uitzicht en de ruige paden, waar het bij de Half Note Trail gaat om de kale maar kleurrijke bergen, en waar het bij Mount Revelstoke de mooie bosrijke omgeving is met drie verstopte pareltjes van meren.

Mijn top 3 met minst favoriete momenten

1. Regen in Canada, en dan vooral regen tijdens het hiken en regen tijdens het kamperen.
  2. Dat onze bear spray per ongeluk af ging in een shuttlebusje naar Lake Louise, waardoor het enorm ging stinken in de bus en iedereen de bus uit moest.
  3. Onze derde dag in San Francisco, waarbij we er de avond van tevoren achter kwamen dat de reservering voor Alcatraz niet goed was gegaan. Daarnaast was het plan om op maandag onze camper op te halen, maar we kregen te horen dat onze camper niet meer beschikbaar was. We regelden een nieuwe camper die we op woensdag op konden halen, zodat we op dinsdag nog naar Alcatraz konden. Een paar dagen extra in San Francisco dus! (Normaal gesproken zou ik wel in de stress schieten omdat de planning niet gaat zoals ik het wil, maar ik bleef er nu gelukkig heel relaxed onder. Precies één van de dingen die ik wil leren tijdens de reis.)

Richards top 4 met minst favoriete momenten

1. De vertrekdatum van 27 augustus. Dit was namelijk ook de lanceerdatum van World of Warcraft Classic! Het was leuk geweest als het spel een maandje eerder was uitgekomen. Het is niet het einde van the World (of Warcraft), maar toch, het is mijn lijstje dus ik zet het gewoon op nummer één. Lok’tar Ogar!
  2. Ik vind het erg jammer dat we geen grizzlybeer of volwassen mannelijke eland hebben gezien.
  3. De drukte op bijna alle plekken die we hebben bezocht, met als absolute dieptepunt in Banff. Het maakt dat alles net wat langer duurt (parkeren, hiken op de nauwere paden) maar het irritantste vind ik de toeristen die over de hekken stappen om de ultieme selfie te maken, en daarmee mijn uitzicht verpesten. Nu lijkt het alsof ik een zure oude man ben, maar nee hoor. Of, nou ja, misschien…
  4. Het kapotgaan van mijn fietsversnelling en problemen met mijn fietsketting net toen we de Golden Gate Bridge over gefietst waren, wat uiteraard het uiterste puntje van onze fietsroute was. Gelukkig ben ik een Nederlander en heb ik de dag kunnen redden dankzij al mijn fietsenkennis. Bedankt kroegfiets.

Spelletjes en random feitjes

• Pesten (kaartspel): Anouk 15 – Richard 8
  • Rummikub: Anouk 1 – Richard 0
  • Mijn Candy Crush level: 1065
  • Aantal boeken uitgelezen: 7 (hier zal ik volgende week een blog over plaatsen!)
  • Aantal boeken uitgelezen door Richard: 2
  • Aantal keer gevallen/uitgegleden tijdens het hiken: 1
  • Series die we samen hebben gekeken: seizoen 1 van The Office

Dit was hem dan: onze eerste wereldreis update! 🙂 Ik hoop dat je hebt genoten van het lezen, ik wel van het schrijven (en ook Richard heeft goed zijn best gedaan!). Wat hebben we al mooie avonturen beleefd, ik kan niet wachten op de rest van de reis!

Liefs, Anouk

Volg je mij al op FacebookBloglovin’Instagram en Twitter?